Nieuws

Duitsers ontwikkelen automatische ladingzekering

Een verbond van enkele Duitse bedrijven en onderzoeksinstituten, waaronder de TU Chemnitz, het Saksische Textielinstituut uit Chemnitz, F.J. Rammer GmbH, Car-management GmbH en ECL Euro Courier Logistics GmbH, hebben een prototype ladingzekeringsysteem ontwikkeld dat de chauffeur vooral gemakkelijk en automatisch moet kunnen bedienen.

Bij koeriers- en pakketdiensten worden vaak de pakketjes en dozen gestapeld naar vorm en grootte zodat de chauffeur deze snel kan pakken bij aflevering. Echter hoe leger de bestelauto raakt, des temeer kans er is dat de pakketten gaan schuiven in de laadruimte en mogelijk zelfs beschadigd raken. Ook de veiligheid is in het gedrang. Het weggedrag van een bestelauto met schuivende lading kan zelfs gevaar opleveren. Het nieuwe systeem bestaat uit twee delen. Enerzijds een speciale bodem met antislip structuur en geïntegreerde glijrails. Anderzijds een speciaal net dat zich snel, via een druk op een knop, laat zakken of omhoog hijsen.

Kunststof vezels

netz2De werking is eenvoudig: de bestuurder hoeft alleen maar de pakketten op te stapelen in een gemarkeerd gebied op de bodem van de bestelauto. De glijrails maken het beladen makkelijker. Onder de glijrails bevindt zich een kunststof die tijdsafhankelijk en drukafhankelijk vervormd. Bij een bepaald gewicht is de rails geheel in de bodem verdwenen en liggen de pakketten op de antislip structuur. Daardoor liggen de dozen al redelijk stabiel. Echter daarboven op komen meer pakketten Omdat deze wel kunnen gaan schuiven (karton op karton) is er speciaal net dat, na het beladen van alle pakketjes, door middel van lieren en katrollen, zich om de pakketbundel sluit. Het net is gemaakt van hoogwaardige kunststofvezels met speciale versterking op bepaalde plekken. Waar normale netten al doorbreken bij 1,47 kN, kan dit hoogwaardige net tot 24 kN weerstaan. Komt de chauffeur aan op de plaats van bestemming, dan kan via een drukknop het net omhoog hijsen. Dat kost zo’n 25 seconden. Het weer laten zakken van het net duurt zo’n 13 seconden.

Praktijktest

Het prototype was ingebouwd in een Mercedes-Benz Sprinter. Er werd gebruik gemaakt van een laadvolume van tussen de 1,2 en 6 kubieke meter. Gemiddeld werd er gereden met zo’n 2,9 kubieke meter aan lading. De maximale hoogte van de lading bedroeg 1,7 m. Er werd drie weken getest onder normale omstandigheden bij het Duitse ECL Euro Courier Logistics. De nieuwe methode werd 75 procent van de tijd gebruikt. Bepaalde grote ladingsstukken (19 procent) werden met sjorbanden vastgezet. In zo’n 6 procent van de gevallen werden beide systemen gebruikt.

Volgens het verbond van bedrijven en instituten moet een seriematig systeem geoptimaliseerd worden. Gezien het stijgende aantal pakketdiensten en koeriersbedrijven plus de in Duitsland mogelijke strengere regelgeving op het gebied van pakketbezorging, is het gebruik van een geautomatiseerd ladingszekeringsysteem nauwelijks te vermijden.

 


Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.