Nieuws

Op de beurs Solutrans, vorig jaar november, presenteerde Renault haar nieuwe grote bestelauto Master. Die Master gaat al meer dan 40 jaar mee en is altijd betrouwbaar gebleken als verkoophit. In en rond Bordeaux konden we voor de eerste keer rijden met de nieuwe Master. Met een dieselmotor, maar natuurlijk ook als volledig elektrische E-Tech.

De Master is belangrijk voor Renault. Niet alleen vanwege zijn rijke historie, maar hij heeft in zijn leven ook de nodige mijlpalen neergezet. Zo was de Master in 2017 de eerste grote elektrische bestelauto op de markt. En volgens Renault is de Master de bestverkopende zware bestelauto van Europa.

Best grote schoenen om te vullen dus voor de nieuwe Master. Renault realiseerde zich dat wellicht ook en heeft de Master volledig nieuw ontworpen. Daarbij nam het de tijd, want Bestelauto zag al in de Corona-jaren een conceptauto van de Master die nu is gepresenteerd, toen voorzien van codenaam XDD.

Aerovan

De vorige Master werd ontworpen door een designteam onder leiding van de Nederlander Laurens van den Acker. Die heeft ook de nieuwe look ontworpen en er is veel aandacht geweest voor aerodynamica. Dat is onder meer te zien door de wat hogere motorkap en ook de voorruit is iets verder naar voren geplaatst. In de bumper zien we deflectors om de lucht zo goed mogelijk te geleiden en de luchtweerstand zo veel mogelijk te beperken. De grille en de kenmerkende LED-lampen maken het front af. De luchtweerstandscoëfficiënt is met 20 procent afgenomen en dat heeft Renault er toe gebracht de Master een co-branding als ‘Aerovan’ te geven.

Elektrisch

Er staat een bonte verzameling Masters voor ons klaar om te gaan rijden, al zijn ze allemaal grijs. De eerste rit maken we een batterij-elektrische Master. Renault heeft deze nieuwe Master ontworpen met de elektrische aandrijflijn in gedachten, en we zijn benieuwd waar dat uit blijkt. Die aandrijflijn bestaat uit voor Master E-Tech uit een 130 pk elektromotor met 300 Nm. Die is gekoppeld aan een 40 kWh groot accupakket bestaande uit 8 individueel vervangbare modules. Dit accupakket is goed voor een range van 200 km. Dat is voor heel veel toepassingen voldoende. Wil je verder kunnen rijden op een acculading, dan is er ook een 87 kWh groot accupakket. Daarvan is de range 460 km, wat echt fors meer is dan de vorige Master. De elektromotor is hetzelfde, maar bij de ‘long range’ versie is vermogen met 143 pk net iets hoger. Het koppel is met 300 Nm gelijk gebleven.

Ergonomie

Wij gaan op pad met een Master E-Tech L2H2 gesloten bestelauto, met het 87 kWh accupakket. Al binnen een paar kilometer hebben we het door: deze Master is echt een forse stap voorwaarts ten opzichte van zijn voorganger. De auto ligt goed maar niet te stevig op de weg en laat zich prima sturen. Misschien iets te soft naar de smaak van sommigen, maar deze Master is ingericht op comfort. En ergonomie, merken we achter het stuur. De cockpit is als het ware om ons heen gebogen en we kunnen overal makkelijk bij: knoppen, het 10 inch scherm midden op het dashboard en opbergvakken. Dat zijn er overigens bijzonder veel! In totaal is er 135 liter opbergruimte in de cabine van de Master. Heb je daar niet genoeg aan, dan ben je gewoon een sloddervos. De neerklapbare leuning van de bijrijdersbank herbergt een vak waar zelfs een laptop in past. Met sleufjes in de zijkant van het vak is de laptop via de USB-poorten in het dashboard op te laden. De Master zit van binnen sowieso vol slimme snufjes. De bekerhouder aan beide kanten van het dashboard kunnen ook functioneren als handgreep bij het instappen. Het Open R Link systeem heeft Google ingebouwd plus de mogelijkheid van Android Auto of Apple Carplay. Dus in feite kun je je hele telefoon laten draaien op het scherm. De telefoon zelf ligt ondertussen draadloos bij te laden. Tijdens het rijden zien we ook de digitale binnenspiegel. Die zien we bij meer merken en we stellen de combinatie van camera en ‘spiegel’ altijd op prijs, al is die in het donker en bij regen minder functioneel.

Safety Switch

Op het stuur zien we tal van knopjes, onder meer voor de standaard cruise control. Die kan reageren op verkeersborden met maximumsnelheden. De Master zit net als elke nieuwe bestelauto vol met ADAS-systemen, die het leven van de chauffeur veiliger moeten maken dan wel veraangenamen. Bijzonder is het dynamische (nood)remsysteem dat altijd dezelfde vertragingskracht en pedaalgevoel heeft, ongeacht de lading achterin het voertuig. Dat is een slimmen vinding. In moderne bestelauto’s zijn we tot nu toe niet zo enthousiast over de nieuwe verplichte systemen als snelheidsassistentie, dat al piept als je 1 km/h te hard rijdt, of de rijbaanbewaking die aanslaat als je de witte lijn maar raakt met een van je wielen. Het uitzetten of aanpassen van die systemen is vaak omslachtig. Renault heeft hier iets slims voor bedacht: My Safety Switch. Links in het dashboard zit een knop waarmee je in één keer (met twee keer drukken) de systemen allemaal uit kan zetten. Maar met de optie My Safety Persona in R-Link kun je ook een persoonlijk profiel aanmaken met je eigen voorkeuren, welk systeem je wel wilt en welke niet. Dat is echt superhandig en volgens ons is Renault de enige fabrikant die dit in deze vorm aanbiedt.

Laadruimte

We nemen ook even een kijkje in de laadruimte van onze L2H2 Master E-Tech. Daar staat al 400 kg lading in. We meten even de afmetingen en komen op een laadlengte van 310 cm, een breedte van 189 cm en een breedte van 172 cm. De laadruimte is 10 cm gegroeid in lengte, de toegang bij de zijschuifdeur is met 4 cm gegroeid. Het laadvermogen bij deze elektrische Master is maximaal 1625 kg. Aan de trekhaak mag 2,5 ton. Dat zijn zeer aanvaardbare cijfers voor een grote elektrische bestelauto. Renault biedt op de Master zowel Vehicle2Grid (V2G) als Vehicle2Load (V2L) oplossingen. Zeker die laatste is interessant voor ondernemers. Het geeft je de gelegenheid gereedschappen onderweg op te laden met de voertuigaccu. V2L kan ook dienen om met het accupakket bijvoorbeeld een koelinstallatie te laten draaien in de laadruimte. Zo wordt de moderne elektrische bestelauto steeds slimmer en ook praktischer.

Brom

Leuk hoor, die elektrische Master, maar is de nieuwe grote besteller van Renault er ook met de vertrouwde oude dieselmotoren? Dat is zeker het geval, al zijn het Diesel Blue dCi-diesels van de schoonste Euro 6 soort. Ze zijn er met 130, 150 en 170 pk. We rijden met een L3H3 Master met dubbele cabine en een diesel van 150 pk. Schakelen doen we zelf met een zes-gangs handbak. Een 9 traps automaat met koppelomvormer volgt later. De diesel is krachtig genoeg maar het heerlijke stille karakter van de E-Tech missen we al snel. Niks met diesel, maar dat bromgeluid kunnen we missen, weten we nu. Maar ja, wie weet is 460 km elektrische range voor jouw bedrijf niet genoeg en blijf je gewoon dieselen. Wie net zo kort wil tanken als bij diesel kan ook op de nieuwe Master met waterstof wachten. De aandrijflijn daarvan is verder geoptimaliseerd en er is rekening mee gehouden in het ontwerp van de Master.

Conversie

De dubbele cabine voldoet prima, proberen we in de praktijk even uit, en we rijden ook nog even met een chassis-cabine met kipper. Het is een van de meer dan 40 carrosserievarianten die standaard leverbaar is. Indrukwekkend is het schier oneindige aantal ombouwvarianten van de Master dat leverbaar is. Renault was daar altijd al goed in, maar nu zijn veel van de conversies af-fabriek leverbaar. Ze worden gewoon in de Renault-fabriek in Batilly gemaakt en dat scheelt levertijd, maar ook geld. Sommige ombouwvarianten zijn wel tot 4.000 euro goedkoper geworden. Fraai is ook dat in het Open R Link multimediasysteem nu een Converter Companion is ingebouwd. Zo is het mogelijk functies van de ombouw te beheren en bedienen via het 10 inch scherm in het dashboard.

Kroon

De mogelijkheden met de nieuwe Master zijn bijna onuitputtelijk en het is een understatement om te zeggen dat Renault met haar grote bestelauto een stap vooruit heeft gezet. De nieuwe Master is nu leverbaar en de prijslijst begint bij 35.900 euro voor de meest eenvoudige dieselversie. We horen overigens dat wie nu direct bestelt, zijn diesel nog voor 2025 kan rijden en de BPM-verhoging ontloopt. Wie elektrisch wil rijden moet 45.900 euro meebrengen voor de 40 kWh versie of 50.000 euro voor de 87 kWh-versie. De Master E-Tech heeft veel in zijn mars en misschien is dit wel de eerste elektrische bestelauto die zijn dieselgestookte evenknie in prestaties en zeker efficiency naar de kroon kan steken.


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.