
Het is alweer anderhalf jaar geleden dat Fiat Professional ons de eerste blik gunde op de e-Ducato, de nieuwe volledig elektrische versie van een van Europa’s best verkochte grote bestelauto’s. Sindsdien is er veel gebeurd bij de eigenaren van Fiat Professional. Er is deze e-Ducato, in gesloten versie, chassisplatform en passagiersversie, met veel keuze voor vermogen en bereik, maar die valt samen met de koppeling van het moederbedrijf met Groupe PSA, en ook nog eens met COVID-19. Dat betekende dat vertragingen bij het leveren aan markten in heel Europa onvermijdelijk waren, maar het goede nieuws is dat e-Ducato er nu is. Jarlath Sweeney kon voor Bestelauto op het recente ITT Hub-evenement in Farnborough, als een van de eersten met de nieuwe e-Ducato.
Als we kijken naar de e-Ducato zien we meteen dat de grootte en vorm van de e-Ducato hetzelfde is als bij de dieselversie. Het beste laadvermogen en laadvolume worden aangeboden, tot 1.950 kg en van 10m3 tot 17m3,waardoor het een prima hulpmiddel kan zijn voor bedrijven in zowel stad als regio.
2021 is een belangrijk jaar voor Fiat Professional, omdat het 40e levensjaar van de Ducato. Fiats grootste bestelauto werd voor het eerst gelanceerd in 1981 en zit nu in de derde generatie. Er zijn meer dan 2,6 miljoen Ducato’s geproduceerd – allemaal in de ultramoderne Sevel Atessa-fabriek van Fiat Professional in Zuidoost-Italië.
De nieuwe e-Ducato komt op een moment dat veel bedrijven aangeven open te staan voor de elektrische bestelauto. De ontwikkeling van e-Ducato stond volledig los van de deal met Groupe PSA, waarbij de fabriek in Sevel de Peugeot Boxer, Citroen Jumper en de Opel Movano produceert.
De e-Ducato biedt de keuze uit twee accupakketten – 47kWh of 79kWh. De 47kWh accu biedt, naast een 90kW motor, een bereik tot 200 KM (WLTP City), een maximaal vermogen van 90kW (gelijk aan 122pk) en een maximum koppel van 280Nm. De e-Ducato is in staat tot een topsnelheid van 100 km/u. De indrukwekkende oplaadtijd van nul tot volledig opgeladen duurt slechts 2 uur en 25 minuten, waardoor bedrijven kunnen opladen en zo snel mogelijk weer de weg op kunnen. De 47kWh-batterij is verkrijgbaar met ac- of dc-oplaadmogelijkheid.
De 79kWh accu is ook leverbaar met dezelfde 90 kW accu en ontvangt hetzelfde vermogen en koppel als de 47kWh accu, maar biedt een langer bereik van maximaal 370 km (WLTP City). De e-Ducato met de 79kWh accu heeft slechts 4 uur om op te laden van 0-100 procent en is ook verkrijgbaar met AC- of DC-oplaadmogelijkheden.
Rijden dan maar. Met de transmissie in neutral, de voet op de rem en de handrem omhoog, biedt een dubbele draai van de sleutel de motor tot leven en het instrumentendisplay op. Twee hoofdschermen aan weerszijden van het stuurwiel bieden alle informatie, entertainment en connectiviteit die nodig zijn. Het extra aanraakscherm houdt de bestuurder op de hoogte van de stroom, rijgeschiedenis, oplaadschema’s en laadinstelling met realtime informatie over de bereikafstand en het percentage batterijvermogen.
De e-Ducato heeft drie rijmodus opties die worden ingeschakeld met knoppen aan de zijkant van de transmissiepook. ‘Normaal’ zorgt voor een optimale balans tussen prestaties en zuinigheid, ‘Eco’ zorgt voor een toename van het beschikbare bereik door de acceleratierespons te beheren om het energieverbruik en deactivering van airconditioning te verminderen. Er is ook de Power-modus voor full-load missies. Een vierde, ‘Turtle mode’,wordt geactiveerd wanneer de accu’s bijna 0 procent niveau bereiken. Het voertuig waarschuwt de gebruiker en activeert een specifieke gereduceerde rijmodus om het resterende bereik uit te breiden.
Tijdens onze eerste rit waren er geen verrassingen. De acceleratie is goed, zoals werd verwacht. Zoals bij alle EV’s (Elektrische Voertuigen) is de aandrijving soepel en stil. Het bereik wordt gemaximaliseerd door zijn regeneratieve remsysteem, waarbij de e-Ducato energie opslaat terwijl bergafwaarts wordt gereden. Dit zorgt ervoor dat het bereik niet wordt verspild en wordt opgeslagen voor wanneer dat het meest nodig is.
Voor de meeste Europese markten is de e-Ducato verkrijgbaar in twee uitrustingsniveaus, standaard en eTecnico, waarbij de bestelauto in drie verschillende hoogtes, lengtes en wielbasismaten verkrijgbaar is. De prijslijst voor Nederland begint bij 51.900 euro.
Specificaties
Merk/Model | Fiat e-Ducato |
Type/uitvoering | Panel Van 35 LH2 eTechnico |
Maximaal vermogen | 122 pk |
Maximaal koppel | 280 Nm |
Motor/Accupakket | 90 kW/79 kWh |
Topsnelheid | 100 km/h |
Actieradius | 370 km (5 module batterij) |
Opladen | 80% capaciteit in 30 minuten (50 kW DC Rapid Charger) |
Nominaal laadvermogen | 765 kg |
Dimensies | |
Wielbasis | 4035 mm |
Totale lengte | 5998 mm |
Totale hoogte | 2569 mm |
Laadruimtevolume | 13 m3 |
Kenmerken | 7″ Touchscreen met connectiviteit, Automatische Klimaatregeling, Techno dashboard display |
Aftersales | 5 jaar garantie, Roadside Assist/Servicing. Batterijpakket; 10 jaar/220.000kms |