
Natuur & Milieu publiceert een nieuwe lijst elektrische bestelauto’s. Steeds meer automerken bieden een elektrische bestelbus aan, vaak met snellaadmogelijkheid. Maar de belastingvoordelen op de elektrische bestelbussen lopen binnenkort ten einde. Wie nog gebruik wil maken van een voordelige elektrische bestelauto moet snel zijn: eind 2014 eindigen de rijkssubsidies op deze voertuigen.
Elektrische bestelbussen zijn schoner, stiller en zuiniger. Ideaal voor gebruik in de grote steden dus. Vooral kleinere ondernemers, zoals aannemers, bakkers en bloemisten maken gebruik van de elektrische bestelauto’s. Steden waarin veel elektrische bestelbussen rondrijden zijn Amsterdam en Utrecht. ‘Wij roepen de overheid op om de rijkssubsidieregeling voor bestelauto’s nog een jaar te handhaven. Er is net een nationaal akkoord gesloten over zero emissie stadsdistributie, De markt komt nu pas op gang, en stagneert zonder subsidie,’ aldus Maarten van Biezen, hoofd mobiliteit bij Natuur & Milieu.
Rijkssubsidie tot 31 december 2014
(Kleine) ondernemers kunnen flink profiteren van de belastingvoordelen op elektrische bestelauto’s. Tot 31 december 2014 is er rijkssubsidie beschikbaar voor elektrische bestelauto’s van € 3.000. Aangevuld tot totaal € 5.000 voor ondernemers in gemeenten die problemen met luchtkwaliteit hebben Daarnaast kunnen ondernemers die een elektrische bestelauto aanschaffen profiteren van de MIA. Deze bedraagt maximaal 36% van het investeringsbedrag. Wie zakelijk rijdt, heeft de eerste 5 jaar een bijtelling van 4%. Ook is de elektrische bestelbus tot eind 2015 nog vrijgesteld van wegenbelasting.
Alleen snelle beslissers profiteren nog
‘Bijzonder voordelige regelingen dus die voor veel ondernemers het verschil kunnen maken. De snelle beslissers kunnen nog van de stimuleringsregeling van het rijk profiteren. In 2015 is het afgelopen met de rijksvoordeeltjes,’ aldus Maarten van Biezen van Natuur & Milieu. Alleen wie in bepaalde grote steden woont, kan in 2015 nog gebruik maken van subsidies. Amsterdam bijvoorbeeld, biedt ook volgend jaar nog subsidie aan.
Actieradius en snelladen
De actieradius van elektrische bestelauto’s is veelal voldoende voor gebruik in de stad. Met de mogelijkheid tot snelladen die de Citroën Berlingo, Nissan e NV200, eScudo, eTrafic en eDucato hebben, wordt ook nog eens de laadtijd flink teruggebracht; in een half uur zijn deze auto’s voor 80% opgeladen. Het opladen van de elektrische bestelbus is daarnaast de helft goedkoper dan het tanken van benzine of diesel.
Klik hier voor de lijst met elektrische bestelbussen.