
Nadat Mercedes-Benz gestopt is met de Vario bedrijfswagen, krijgt de auto een nieuw leven dankzij logistiek dienstverlener Hellmann en BPW Bergische Achsen. Hellmann gaat zes maanden een test doen met een elektrische Vario, voorzien van BPW’s eTransport elektrische as.
Met de elektrische as is het mogelijk oorspronkelijk dieselaangedreven bedrijfswagens te voorzien van elektrische aandrijving. BPW ziet dit als een echte innovatie op het gebied van duurzaamheid – niet alleen vanuit technisch, maar ook vanuit economisch en ecologisch oogpunt.
Als onderdeel van de praktijktest zal het gebruik van de elektrisch aangedreven Vario gedurende zes maanden worden getest in verschillende omgevingen en rittenplanningen voor bezorging in de binnenstad. De MB Vario, die speciaal is omgebouwd voor Hellmann, zal ongeveer twee maanden worden ingezet in Osnabrück, Lehrte en Bielefeld. De eTransport heeft twee asynchrone motoren goed voor meer dan 200 pk en een bereik van 100 km. De accu heeft een capaciteit van 80 kWh, de Vario houdt een bruikbare belasting van 3 ton over.
Logistiek dienstverlener Hellmann werkt al enkele jaren aan innovatieve, duurzame logistieke projecten. Door samen te werken met instituten uit de wetenschap, het onderzoek en de industrie, is het de bedoeling op middellange termijn een echt alternatief te vinden voor dieselmotoren voor het Hellmann-wagenpark; een die voldoet aan zowel economische als milieucriteria.
BPW won talrijke innovatieprijzen met de eTransport-as, die voor de allereerste keer op de IAA 2016 werd gepresenteerd. Dankzij de compacte installatie van motoren en tandwielen in de as en de gunstige positie van de motor dicht bij het wiel, is dit een oplossing die de manoeuvreerbaarheid van het voertuig optimaliseert met actieve ondersteunde besturing. De eTransport-oplossing kan worden geïntegreerd in bestaande voertuigen, zoals de MB Vario, en geeft voertuigen daarom een tweede leven zonder emissie. In samenwerking met de experts van Paul Nutzfahrzeuge, heeft BPW aangekondigd dat de standaardconversie van deze voertuigtypen tegen het einde van het jaar zal beginnen.
“We zien elektromobiliteit als een mogelijke sleuteltechnologie bij de implementatie van duurzame logistieke benaderingen, die onze klanten tegelijkertijd meer flexibiliteit biedt. Met de dreiging van dieselverboden in binnenstedelijke gebieden en de toenemende vraag van klanten naar groene logistieke oplossingen, geeft deze praktijktest ons echte gegevens en ervaring met betrekking tot het gebruik van nieuwe motortechnologie”, zegt Mathias Magnor, Chief Operating Officer Road & Rail, Hellmann Worldwide Logistics.
Markus Schell, managing partner van BPW: “We zijn verheugd dat Hellmann, als een wereldwijd opererende logistieke dienstverlener die zich toelegt op duurzaamheid, onze oplossing heeft gekozen. Dit betekent dat we samen zeer gewaardeerde kennis kunnen opdoen over verschillende praktische vereisten en deze kunnen gebruiken voor verdere ontwikkeling voordat we beginnen met het ombouwen van dieselvoertuigen vanaf het einde van dit jaar. “