
Het is een veelgehoord argument als het gaat over elektrische auto’s: de productie van die accu’s is zo milieuvervuilend dat de hele zero-emissie van de auto veruit teniet wordt gedaan. En die accu’s? Die kun je na een paar jaar weggooien. Die argumenten zijn vals, zo blijkt uit nieuw onderzoek van de Technische Universiteit Eindhoven. De CO2-productie van elektrische auto’s is lager dan eerder werd gedacht en daarmee veel lager dan die van dieselauto’s.
Er was natuurlijk al veel eerder onderzoek gedaan naar de CO2-productie van elektrische auto’s en hun accu’s. Maar die onderzoeken en hun resultaten blijken achterhaald. Die studies gingen ervan uit dat de productie van een kilowattuur aan elektriciteit 175 kilogram CO2-equivalent kostte. Maar de nieuwste studie komt uit op slechts 85 kilogram. Gegevens van Tesla wijzen zelfs op 75 kilogram.

In de studie van de TU Eindhoven worden weliswaar personenauto’s met elkaar vergeleken, maar diezelfde rekensom zou ook losgelaten kunnen worden op bestelauto’s. In onderstaande tabel is duidelijk te zien hoeveel de gezamenlijke CO2-productie tussen de diverse elektrische en fossiele brandstof auto’s verschilt.
Wat uit de studie ook naar voren komt is dat de levensduur van accupakketten veel langer is dan tot nu toe werd gezegd. Eerdere studies berekenden 150.000 km, de onderzoekers van de TU kwamen uit op 250.000 km.