Nieuws

59 procent van de bedrijven met meer dan 6 bestelauto’s overweegt serieus om in 2019/2020 een volledig elektrische bestelauto aan te schaffen, 47 procent overweegt een plug-in hybride. Fleetowners verwachten zelfs dat in 2025 een derde van hun fleet elektrisch zal zijn aangedreven. Dat blijkt uit de woensdag gepresenteerde Monitor Lichte Bedrijfswagens, die nog veel meer inzichten in de huidige bestelautomarkt schetst.

De Monitor Lichte Bedrijfswagens is een initiatief van RAI Vereniging en wordt uitgevoerd door VMS | Insight. Afgelopen zomer deden in totaal  422 fleetowners mee aan het onderzoek. Woensdag werden de belangrijkste resultaten gepresenteerd.



Als de respondenten wordt gevraagd de grote veranderingen te benoemen die de komende 5 jaar op hun bedrijf afkomen en die serieuze invloed zullen hebben op de wijze waarop de mobiliteitsbehoefte is ingericht, is er één verandering die er met kop en schouders bovenuit steekt: schoner rijden en daarmee brandstoftransitie, elektrificatie, CO2-reductie en emissievrij rijden. Op de tweede plaats komt ‘logistieke veranderingen als gevolg van veranderingen in het bedrijf (groei, locatie, markt, etc.)’. Veranderende wet- en regelgeving en afsluiten binnensteden volgen op respectievelijk plaats 3 en 4. Van dealers, importeurs en van de overheid wordt een belangrijke rol verwacht om het bedrijf te helpen omgaan met deze veranderingen. Uit het onderzoek blijkt trouwens dat de relatie met de dealer van groot belang is, vooral bij kleine fleetowners. 80 procent van de ondervraagden wil dat de dealer binnen een dag zorgt voor vervangend vervoer bij stilstand van de eigen auto.

In de Monitor Lichte Bedrijfswagens ook voor de bestelauto zelf. Waaraan moet die voldoen, wat is de merkvoorkeur en hoe zit het met de NPS-scores (aanbevelingsscores)? Betrouwbaarheid/kwaliteit blijkt bovenaan te staan als het gaat om de keuze van een bestelauto. Ook weggedrag en veiligheid zijn belangrijk. Hoe groter de vloot – meer dan 6 bestelauto’s – hoe groter het belang dat aan TCO en kosten wordt gehecht. Merken die worden overwogen voor de eerstvolgende aanschaf zijn Volkwagen, Mercedes-Benz en Toyota. Zo’n voorkeurspositie valt overigens vaak het merk ten deel dat al onderdeel uitmaakt van de huidige vloot. Onbekend maakt onbemind, zo blijkt uit het onderzoek. Een bestelauto aanbevelen bij derden gebeurt niet vaak. De aanbevelingsscores (NPS) bij bestelauto’s zijn relatief laag. Alleen Toyota en Volkswagen behalen een positieve NPS. Hoe kleiner de fleet, hoe hoger de aanbeveling. Andersom geldt dus ook: hoe groter de fleet, hoe kritischer en hoe lager de aanbeveling.

Verduurzaming blijkt de grootste gemene deler bij alle fleetowners met LCV’s in het park. Een kwart van de ondervraagden zegt er niet mee bezig te zijn. Naarmate de fleet groter wordt, stijgt het percentage bedrijven dat ‘groen’ bezig is. Dat wordt vooral gerealiseerd door middel van autokeuze (kiezen voor laag brandstofverbruik en/of uitstoot), zeker bij bedrijven met een grotere fleet (minimaal 6 bedrijfswagens). Stimuleren van zuinig rijgedrag staat op de 2e plaats gevolgd door een zo efficiënt mogelijke ritplanning. De keuze voor een vol-elektrische variant speelt hierin dus ook een belangrijke rol: gemiddeld 33 procent van de bedrijven overweegt dit al voor 2019/2020. Bij grotere fleets is dat voornemen zelfs 59 procent. De belangrijkste randvoorwaarden voor de keuze voor EV en PHEV zijn heel functioneel. In volgorde van belangrijkheid: voldoende actieradius, voldoende oplaadpunten, voldoende laadvermogen. Ruim daarna volgen prijs, TCO en aanbod van merken/modellen. Opvallend is dat de gewenste actieradius veel hoger ligt dan het gemiddelde aantal kilometers dat per dag wordt gereden. Ook opvallend is dat de plug-in hybride bestelauto (PHEV) zo veel genoemd wordt. Daarvan is er nu welgeteld één op de Nederlandse markt: de Ford Transit Custom PHEV. Ford zal dus de komende jaren dikke orderboeken voor dit model hebben.

Andere interessante feitjes uit de Monitor Lichte Bedrijfswagens:

  • Meer dan 25 procent van de respondenten verwacht dat de fleet de komende vijf jaar groeit, voornamelijk door toename van bedrijvigheid.
  • De Green Deal ZES is een mooi initiatief, maar 58 procent van de ondervraagden heeft er nog nooit van gehoord.
  • Privégebruik van de bestelauto is bij meer dan een derde van de ondervraagde bedrijventoegestaan. 12 procent van de rijdende vloot wordt privé gebruikt.
  • Fleetowners verwacht dat in 2025 een derde van de fleet elektrisch zal zijn. 5 procent daarvan is overigens FCEV. 44 procent van de vloot is dan nog altijd voorzien van dieselmotoren.

1 reactie op “Elektrische besteller op pole position bij vervanging in 2019/2020

  1. RouteXL schreef:

    Opvallend dat een kwart van de ondervraagde fleetowners zegt niet bezig te zijn met verduurzaming. Je zou denken dat autokeuze, zuinig rijgedrag en efficiënte ritplanning geen branchevreemde onderwerpen zijn voor deze doelgroep. Bedrijven die de toekomstbestendig willen ondernemen zouden daar op zijn minst enige aandacht aan moeten besteden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.