
Hèt grote IAA nieuws bij zowel Peugeot als Citroën was de lancering van de bedrijfsautoversies van hun gezamenlijke elektrische stadsauto. Bij Peugeot heet die iOn – dat wordt dan iOn Cargo, Citroën heeft het over de C-Zero.
De elektrische auto’s verschijnen volgend jaar zowel in personenauto- als bestelautoversie. Bij de bestelauto wordt achter de voorstoelen een vlakke laadvloer ingebouwd. De elektromotor heeft een power van 64 pk, met een maximum koppel van 180 Nm. De autootjes hebben beide achterwielaandrijving.
De actieradius bedraagt maximaal 130 km. Het laden van de accu’s duurt aan de 220 V – stekker 6 tot 7 uur. Wie 400 V bij 125 A tot zijn beschikking heeft, krijgt al in 30 minuten 80 procent van alle benodigde energie weer in de accu. Met de veiligheid van beide auto’s zit het wel goed. ABS, ASR en ESP zijn standaard, net als 6 airbags. Beide auto’s zijn voornamelijk bedoeld voor gebruik in de stad en zijn ook allebei voorzien van een plug-in aansluiting. Stekker erin en laden maar dus.
Peugeot en Citroën delen ook de elektrische versies van de Berlingo en Partner Origin. 3000 liter aan laadvolume is behoorlijk iets meer dan de kleine stadsbestellers, alleen de actieradius van 120 km geeft aan dat deze auto’s de regio tot werkgebied hebben.
Ook nieuw bij zowel Peugeot als Citroën: een nieuwe 1.3 HDi diesel van 75 pkmet een Start-stop functie voor de Bipper en Nemo. Langzaamaan krijgen ook andere modellen in de productgamma van de merken Start-stop voorzieningen. ESP is vanaf nu ook standaard op beide modellen.