Nieuws

Truckland Zero, de Nederlandse importeur van elektrische Micro-Vett bedrijfsauto’s leverde onlangs haar eerste voertuig af aan KLM Ground Services op Schiphol. Het betreft hier een op de Iveco Daily 35S 3300 H3 gebaseerde Mobile Office Bus (MOB), die als mobiel kantoor gebruikt wordt op het B-Platform van onze nationale luchthaven.

Aan de vervanging van de eerste oude dieselbus ging een breed oriëntatie-onderzoek vooraf. Voor de bestaande dieselbussen geldt dat zij de nodige stationaire diesel draaiuren maken en daarmee de nodige uitlaatgassen en Co2 produceren. Verder staan deze bussen het grootste deel van de dag op een of enkele vaste plaatsen op het platform en worden die draaiende motoren dus min of meer wat oneigenlijk gebruikt. Frans Boers, Verkoopleider van Truckland Zero legt uit: “Wij praten hier over een Mobile Office Bus, kortweg MOB. Dat is een rijdend kantoor van de teamleider op het B-platform, die van daar uit de afhandeling van vliegtuigen doet. Om die reden is de bus onder meer voorzien van een computer, een printer en de nodige werkplekken. Op die manier kan bijvoorbeeld een zogenoemd loadsheet geprint worden, die vervolgens direct aan de piloot ter ondertekening kan worden aangeboden. Het betreft hier met name de afhandeling van vliegtuigen op de korte Europaroutes, zoals de Cityhopper, Fokkers 50, 70 en 100 of een Embrear. Vluchten die vanwege hun korte omdraaiproces niet aan de gate, maar op het platform worden afgehandeld.”
Al deze werkzaamheden zijn tot nu toe vanuit een dieselmotor-aangedreven bus verricht. Op het moment dat na tien jaar trouwe dienst vervanging in zicht kwam, werd er gezocht naar alternatieven en is er uiteindelijk gekozen voor de eerste Micro-Vett uitvoering van de Iveco Daily 35S 3300 H3. Een bus met een lage instap, een hoog dak en daarmee een grote praktische inzet. Van groot belang is verder de reductie op het brandstofverbruik, omdat de dieselmotor niet lager stationair hoeft te draaien. Direct leidt dit tot een besparing van gemiddeld 3.300 liter dieselolie per jaar en nog belangrijker zijn de daaraan gekoppelde sterke verminderingen in de uitstoot (8646 kg Co2, 171 kg Co2 en 161 kg NOx).
Gelet op de huidige economische omstandigheden gaat het vooralsnog om de vervanging van een eerste MOB en afhankelijk van de ontwikkeling in de financiële situatie volgen op termijn nog meer vervangingen van bestaande dieselvoertuigen. Juist omdat volgens de opdrachtgever de investering in elektrische voertuigen op termijn goedkoper uitvalt dan die met een dieselmotor. Waarbij in de toepassingen op de Luchthaven Schiphol de afstanden vaak beperkt zijn en de actieradius minder zwaar weegt, terwijl de milieuaspecten juist enorm veel voordelen opleveren.
Het hele project rond de vervanging van de Mobile Office Bus voor KLM Grond Services is begeleid door Truckland Zero, dat daarin nauw samenwerkte met de opdrachtgever Micro-Vett voor de elektrische aandrijving en B-stylebusiness voor de inrichting van het voertuig.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.