Nieuws

Elektrische Trafic met gebruikte accu’s

Tegelijkertijd met de klimaatconferentie COP21, zijn in de Solutions Gallery op Le Bourget diverse milieuvriendelijke oplossingen te zien. Bijzonder is een prototype Renault Trafic, die door Carwatt is omgebouwd van diesel naar elektrisch, gebruikmakend van tweedehands lithium-ion accu’s van elektrische auto’s.

Renault_carwatt3

De Trafic staat op de stand van Carwatt en wordt gepresenteerd samen met de partners van dit project, namelijk Renault, de gemeente Parijs, BPI France, de Alès École des Mines Engineering School en de Bobigny Business Campus.

Het is bekend dat de lithium-ion accu’s van elektrische auto’s tijdens gebruik (laden en ontladen) achteruit gaan qua capaciteit. Komen ze onder de 75 procent, dan zijn ze theoretisch aan vervanging toe. Ze zijn echter wel goed genoeg voor een leven als ‘tweedehands’ accu voordat ze het recycling proces ingaan. Momenteel worden er ook al proeven gedaan om deze accu’s voor stationaire stroomopslag te gebruiken.

Renault_carwatt1De Franse start-up Carwatt heeft echter een concept ontwikkeld om deze accu’s een tweede autoleven te geven in bijvoorbeeld gebruikte bestelauto’s. Daar zijn ze dan blijkbaar wel goed genoeg voor. Het bedrijf geeft hiermee een goed voorbeeld van de principes van een circulaire economie, waarbij een accu gedurende zijn complete levenscyclus zo optimaal mogelijk wordt ingezet. In het bericht van Renault worden echter geen gegevens vrijgegeven over kosten van de ombouw, de aanpassingen die gedaan moeten worden aan het voertuig en de actieradius met de elektrische aandrijving.

Het ombouwen van diesel aangedreven tweedehands bestelauto’s naar tweedehands elektrisch zorgt voor een reductie van de schadelijke uitstoot vooral in stedelijke gebieden. Het aandeel dieselaangedreven bestelauto’s in Frankrijk is momenteel 94 procent. In 2016 gaat Carwatt samen met de gemeente Parijs verder experimenteren om meer Renault bestelauto’s om te bouwen naar elektrische aandrijvingen.


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.