Nieuws

Het Europees Parlement heeft besloten dat er voor de Real Driving Emissions – test (RDE), die geldt vanaf september 2017, een overgangsfase komt waarin nieuwe personenauto’s 110 procent meer stikstof mogen uitstoten dan de geldende norm van 80 mg per km. Het veto dat veel Europese fracties tegen het voorstel hadden werd woensdag weggestemd.

real_driving_emissionsDiverse europarlementariërs hebben hun teleurstelling uitgesproken over de hoogte van de ‘niet-illegale’ stikstofuitstoot. “Door dit besluit mogen Hierdoor dieselauto’s de komende jaren (minimaal tot 2020) dubbel zoveel stikstof blijven uitstoten. Dat is onaanvaardbaar”, aldus Philippe de Backer van Open Vld.

Ook Milieudefensie is niet te spreken over het besluit. Anne Knol van Milieudefensie: “Het is te gek voor woorden dat de auto-industrie, na ons jaren te hebben voorgelogen over de daadwerkelijke uitstoot van hun auto’s, nu wordt beloond met extra ruimte om onze lucht te vervuilen. Niet voor niets stemde de Milieucommissie van het Europees Parlement het voorstel eerder juist weg. Ook de juridisch afdeling van het Europees Parlement gaf een sterk signaal af door het voorstel onwettig te noemen. Het Europees Parlement heeft de lobby van de auto-industrie zwaarder laten wegen dan het belang van onze gezondheid”, aldus Anne Knol.

 


Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.