Nieuws

Het verlagen van de norm voor CO2-uitstoot van nieuwe lichte bedrijfswagens (LCV) door de Europese Unie én de introductie van een meer betrouwbare methode voor het bepalen van CO2-uitstoot is een stap dichterbij. Dat meldt RAI Vereniging.

Elektrische Citroen Berlingo motorHet Europees Parlement (EP) stemde onlangs in zeer ruime meerderheid

voor een compromis datook de EU-ministers eerder reeds informeel hebben goedgekeurd. Dit compromis, dat in de zomer werd bereikt, is een uitkomst van onderhandelingen tussen lidstaten en het Europees Parlement. De nieuwe maximale uitstoot van 147g/km (dit is nu 203 g/km) in 2020 geldt voor Europese fabrikanten van bestelauto’s tot 2,610 ton ongeladen en 3,5 ton geladen en is alleen van toepassing op fabrikanten die meer dan 1.000 voertuigen per jaar produceren.

Om hieraan te voldoen zullen fabrikanten meer zuinige modellen moeten maken om hun zwaardere of meer vervuilende voertuigen te compenseren en zo op een gemiddelde uitstoot van 147g/km per 2020 uit te komen. Lukt dat niet, dan staan daar boetes tegenover. Om de huidige doelen te behalen kunnen fabrikanten gebruik maken van een ‘superkredieten-systeem’ – een systeem waarin voertuigen die minder dan 50gram CO2 /km uitstoten een zwaardere weegfactor krijgen bij de berekening van de gemiddelde uitstoot. Dit bestaande systeem zal niet vernieuwd worden en loopt af in 2018. De nieuwe doelen zullen dus zonder deze systematiek bereikt moeten worden.

Het EP wil de bestaande (verouderde) testprocedure voor milieuprestaties zo snel mogelijk vervangen door het nieuwe ‘World Light Duty Test’ -procedure (WLTP) van de Verenigde Naties. De uitkomst van onderhandelingen is dat de Europese Commissie zo snel mogelijk het WLTP in werking moet laten treden.

Europese industriekoepel ACEA en RAI Vereniging hebben eerder hun zorg geuit over de ambitieuze doelstellingen. De sector heeft CO2-reductie getuige de miljardeninversteringen hierin hoog op de agenda staan, maar

pleit wel voor haalbare ingangstermijnen en doelstellingen.

De fragiele situatie in de huidige (bedrijfs)wagenmarkt moet hierbij in ogenschouw worden genomen. Dit zal in de gesprekken met departementen, politici en directoraten als zodanig benoemd worden, om in gezamenlijkheid de industrie en het wagenpark verder te verduurzamen.

Bron: RAI Vereniging

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.