Nieuws

De CO2-uitstoot van nieuwe auto’s zou in 2030 met 40 procent moeten worden verlaagd en de marktintroductie van elektrische en emissiearme auto’s zou moeten versnellen, zo hebben Europarlementsleden woensdag in stemming laten weten.

In het wetsontwerp waarover woensdag werd gestemd, stelden de leden voor om een ​​hogere doelstelling vast te stellen voor het verminderen van de emissievrije EU-emissies van nieuwe auto’s in 2030 van 40 procent (vergeleken met de 30 procent van de EU-Commissie, referentiejaar 2021) met een tussendoelstelling van 20 procent in 2025. Soortgelijke doelen worden gesteld aan nieuwe bestelauto’s.

Fabrikanten waarvan de gemiddelde CO2-uitstoot deze streefcijfers overschrijdt, betalen een boete aan de EU-begroting, die moet worden gebruikt voor het opleiden van werknemers die te maken hebben met veranderingen in de automobielsector. Autofabrikanten zullen er ook voor moeten zorgen dat voertuigen met nul en lage emissies (elektrische auto’s of voertuigen die minder dan 50 g CO2 / km uitstoten) in 2030 een marktaandeel van 35 procent hebben in de verkoop van nieuwe auto’s en bestelauto’s, en 20 procent in 2025.

Het Parlement verzoekt de Europese Commissie om binnen twee jaar plannen in te dienen voor een real-world CO2-emissietest met behulp van een draagbaar apparaat. Tot die tijd moet de CO2-uitstoot worden gemeten op basis van gegevens van de brandstofverbruiksmeters van de auto’s. De echt-rijdende emissietest moet in 2023 operationeel zijn, zeggen EP-leden.

Tegen het einde van 2019 zal de Europese Commissie wetgeving moeten voorstellen om consumenten accurate en vergelijkbare informatie te verstrekken over het brandstofverbruik, de uitstoot van CO2 en verontreinigende stoffen van nieuwe auto’s. En vanaf 2025 zullen autofabrikanten de levenscyclus van CO2-emissies van nieuwe auto’s die op de markt worden gebracht moeten rapporteren, met behulp van een gemeenschappelijke methode.

Het verslag werd goedgekeurd met 389 stemmen voor, 239 en 41 onthoudingen. EU-ministers zullen hun gemeenschappelijk standpunt op 9 oktober vaststellen. De onderhandelingen met EP-leden voor een akkoord in eerste lezing beginnen dan op 10 oktober.

2 reacties op “Europees Parlement stemt in met fikse CO2-emissie-eisen bestelauto’s

  1. Simon schreef:

    Als er nu één clubmensen is die zó ver van de dagelijkse realiteit staan…

  2. G.F.M. Ooms schreef:

    Ronduit absurd; niet haalbaar; Zolang het EP zulke idiote beslissingen neemt is men absoluut niet meer geloofwaardig. Dit speelt de populisten in de kaart en wakkert het opheffen van de Europese Gemeenschap alleen maar aan.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.