Nieuws

CE Delft stelt in een recent rapport dat het invoeren van een snelheidsbegrenzer voor bestelauto’s op 100 of 110 kilometer per uur de CO2-uitstoot vermindert en de verkeersveiligheid verbetert. EVO plaatst hier de nodige kanttekeningen bij, vooral als het gaat om het effect op verkeersveiligheid en doorstroming.

“Het vergroten van snelheidsverschillen tussen groepen weggebruikers leidt tot onveilige situaties. Uit oogpunt van verkeersveiligheid doen beleidsmakers er goed aan de snelheidsverschillen juist zo klein mogelijk te maken. EVO vreest voor een onveiliger verkeer wanneer alleen bestelauto’s op 100 of 110 kilometer per uur worden begrensd. Hard rijdende personenauto’s (in Duitsland zelfs boven de 200 kilometer per uur) zullen bijvoorbeeld sneller op bestelauto’s botsen die met 100 kilometer per uur een (90 rijdende) vrachtauto inhalen. Ook het effect op de doorstroming van een begrenzer is negatief. Een verplichte begrenzer creëert een grotere groep langzamer verkeer naast vrachtauto’s en auto’s met aanhangwagen en dat zorgt voor meer oponthoud. Ook de reductie van CO2 kan op veel effectievere wijze geregeld worden. Wanneer Brussel met redelijke normen komt waaraan fabrikanten kunnen voldoen, dan zorgt dat uiteindelijk voor een veel grotere CO2-besparing. In de bebouwde kom, waar de meeste ongelukken met bestelauto’s plaatsvinden, heeft een snelheidsbegrenzer al helemaal geen zin. Ongelukken worden daar veroorzaakt bijvoorbeeld doordat chauffeurs vergeten voorrang te verlenen, te weinig afstand houden of afslaan zonder te kijken. Om dit rijgedrag te verbeteren, is bewustwording bij de chauffeur cruciaal”, aldus EVO, dat zegt daar met het bedrijfsleven al jaren op in te zetten. “Bijvoorbeeld door het stimuleren van bewustwording en gedrag door het invoeren van een schade-registratie, het monitoren van het rijgedrag of een ervaren chauffeur mee laten rijden met nieuwe chauffeurs.”

 


Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.