
Verladersorganisatie EVO is zo boos over de ‘sloopfooi’ van 750 euro voor bestelauto’s dat ze weigert nog langer met het kabinet over milieuzones in stadscentra te praten. Ook Platform Detailhandel Nederland (PDN) zegt de steun aan het convenant voor milieuzones voor bestelauto’s op.
Binnen het pakket van ‘crisismaatregelen’ maakte het kabinet bekend 65 miljoen euro te reserveren voor een sloopregeling.
Dat houdt in dat ondernemers een premie krijgen voor het laten slopen van oudere, vervuilende bestelauto’s en zodoende gestimuleerd worden een nieuwe, schonere te kopen. Per saldo zal de premie uitkomen op ongeveer 750 euro per wagen.
“Veel te mager”, oordelen EVO en PDN. Met de premie van 750 euro zal niet grote schaal overgestapt worden op schone bestelauto’s, volgens de organisaties. Op termijn zouden volgens EVO zo’n 50.000 bestelchauffeurs niet meer bij hun klanten kunnen komen.
EVO en PDN stellen nu dat of de premie omhoog moet of de plannen voor de milieuzones in de ijskast.