Nieuws

Exclusief: Alles over elektrische Peugeots

Peugeot presenteerde eerder dit jaar bij verrassing de elektrische versie van de Boxer. Die auto markeert de echte transitie naar elektrisch aangedreven bestellers in het Peugeot-gamma. “In 2021 zijn al onze bestelauto’s volelektrisch verkrijgbaar”, zegt Philippe Narbeburu, scheidend senior vice-president LCV bij moederbedrijf PSA.

Ineens was-ie er: de Peugeot Boxer Electric. Geheel onverwacht, op een vakbeurs. In Birmingham, of all places.

Meneer Narbeburu, waarom kwam de Boxer Electric zo plotseling en waarom in Birmingham?

“De Commercial Vehicle Show is een groot bedrijfsautoevenement in Birmingham, en een van de weinig overgebleven goede vakbeurzen. Het Verenigd Koninkrijk is voor PSA belangrijk, het is na Frankrijk onze tweede grootste Europese markt. In Luton hebben we zelfs een productielocatie goed voor 100.000 bestelauto’s per jaar. Dus Engeland was zo gek nog niet. En het moment voor de Boxer Electric was gewoon daar. Hij was klaar en we wilden gewoon een statement maken: Peugeot (en ook Citroën) gaat de stap naar grote elektrische bestelauto’s maken.”

Besloot u de Boxer Electric naar voren te schuiven omdat zijn segment momenteel in hoge mate elektrificeert?

“Dat gebeurt, maar niet zonder reden. De Boxer Electric is nu al gepresenteerd omdat hij het makkelijkst te voorzien is van een elektrische aandrijflijn. Bij een groot model als de Boxer is dat minder moeilijk dan bij kleinere modellen. De conversie naar BEV wordt gedaan door onze partner BD Auto Partner. Dat verkortte ook de tijd voor de marktintroductie. Tegelijk hebben de bedrijven die grote bestelauto’s gebruiken, veelal logistieke ondernemingen, behoefte aan veel laadvolume. Niet zozeer laadvermogen, maar laadvolume. En met die auto’s moeten ze toegang krijgen tot stadscentra, die burgemeesters steeds vaker sluiten voor dieselauto’s. Ook hier is de UK een goed voorbeeld. We zien dat onze concurrentie ook elektrische bestellers in dit segment aanbiedt, maar wij hebben voornamelijk naar de behoefte van onze klanten gekeken.”

Hoe was de reactie van die klanten op de Boxer Electric?

“Heel goed. Het aanbieden van een alternatief voor een dieselaangedreven versie werd positief ontvangen. We gaan daarin natuurlijk mee in de hele transitie naar elektrisch die nu gaande is. Begin december hopen we de productie van de Boxer Electric te starten. Prijzen en gedetailleerde specificaties maken we een paar weken eerder bekend. Voor volgend jaar, 2020, hopen we er 500 van te verkopen in de EU. Niet veel misschien, maar het is ons doel, onze echte ambitie om op weg te gaan met de klant in de energie-transitie. Voor Nederland? Dat kan ik nog niet zeggen, al is jullie land al wel uitstekend voorzien van laadstations. Daar is Nederland heel volwassen in.”

Betekent dat dat Nederland ook de belangrijkste markt is voor de Boxer Electric?

“Een van de belangrijke markten, dat zeker. Het is afhankelijk van laadstations, maar ook van de houding van bedrijven. Zijn ze bereid te investeren, kunnen ze kostenefficiënt ermee werken. Nederland staat bekend om zijn TCO-awareness. We zullen de Boxer Electric niet in elk Europees land lanceren. Maar als een bedrijf zelf een elektrische bestelauto in wil passen in zijn wagenpark, zijn wij altijd geïnteresseerd, ongeacht het land.”

De Boxer Electric kan gemiddeld 250 km rijden op één acculading. Dat is goed voor in de stad en regio. Maar wat nu als ik verder het land in wil?

“De actieradius is niet van essentieel belang. Als we met b-2-c klanten praten, pakketvervoerders bijvoorbeeld, horen we dat ze gemiddeld 60 km per dag rijden. Dus ik denk dat onze elektrische bestellers passen bij hun vervoersbehoefte. Wil je langer rijden, dan is er nog altijd diesel. Dat is altijd de ruggengraat van de bestelauto geweest en diesel zal voortleven. De moderne diesels voldoen aan uitstoot-eisen. Maar we kijken ook verder, naar de brandstofcel verder. Die brengt wat meer actieradius, maar belangrijker is dat het tanken van waterstof binnen een paar minuten klaar is. Terwijl het bijladen van een BEV al snel een half uur duurt. In het B-2-B-segment kan dat van belang zijn. We werken daarom momenteel met klanten samen om te zien hoe we een auto in het Expert-segment kunnen uitrusten met een brandstofcel. Een eerste test zou eind 2020 kunnen plaatsvinden. Bij waterstof is de infrastructuur nog wel een punt van zorg. Tegelijk werken we ook aan de hybridisering van diesel, zodat je elektrisch de stad in kan rijden en met diesel de snelweg op kan. Op deze manier blijft er een toekomst voor de dieselmotor in de bestelauto.”

We hebben dan nu de Boxer Electric. Wanneer kunnen we de elektrische Expert en vernieuwde Partner verwachten?

“Begin 2020 dus de Boxer Electric. Halverwege volgend jaar de e-Expert en e-Jumpy, inclusief de personenautoversies. En dan in 2021 de e-Berlingo, e-Partner en e-Combo. We plannen van alle modellen ook chassisvarianten, zodat er zelf een opbouw naar keuze kan worden gedaan. En ja, versies voor de bouw zoals een Grip-versie is ook mogelijk. We zullen met de e-versies het palet uiteindelijk net zo breed maken als nu met de dieselversies. Misschien goed om te zeggen: van alle PSA-bestelauto’s komen elektrische varianten. Dus van Citroën, Opel en Peugeot. En Toyota, niet te vergeten.”

Als het gaat om emissievrije voertuigen, komt nog weleens de vraag naar de accu’s om de hoek kijken. Hoe komt PSA aan haar accu’s?

“Ik ken niet de precieze herkomst van de accu’s, maar ik weet wel dat er diverse projecten zijn om op een duurzame wijze met de grondstoffen van onze auto’s om te gaan. Vóór productie, en ook daarna via recycling. Dat geldt ook voor accu’s. We willen zo duurzaam mogelijk zijn volgens het well-to-wheel principe en voldoen aan alle eisen van overheden. PSA werkt daar hard aan. We zijn ons zeer bewust van onze maatschappelijke verantwoordelijkheid.”

En hoe zit het met de levensduur van batterijpakketten en het verval van oplaadkracht van de accu? Jullie moeten inmiddels toch veel ervaring hebben met de modellen van de Berlingo en Partner Electric?

“Op de batterijpakketten van alle PSA elektrische bestelauto’s zit een garantie van 8 jaar of 160.000 km. Die garantie houdt ook in dat er altijd 70 procent van de nieuwcapaciteit beschikbaar blijft. We zien er op toe dat na de levensduur van de accu’s ze goed recyclet worden.”

We hadden het straks over TCO. Wat gaat de Boxer Electric kosten?

“Het is nog te vroeg om dat te zeggen. Over die prijzen is nog geen beslissing genomen. We zien wel dat we wat betreft TCO stappen maken. De kosten van onderhoud zijn lager, de kosten van elektriciteit verschillen van land tot land. We zien wel dat de restwaarde steeds beter wordt en daarom passen we steeds beter in financierings- en leasingsmodellen. We werken hard om de TCO van BEV-modellen gelijk te krijgen aan dieselmodellen. Zo ver zijn we nog niet, maar we hebben vertrouwen dat we een efficiënte oplossing kunnen bieden.”

Wat is de rol van de overheid bij het bevorderen van het gebruik van elektrische bestelauto’s? Zijn alleen incentives voldoende of moeten accijnzen op elektriciteit ook blijvend laag zijn?

“Het zou goed zijn als regelgeving en incentives op hoog, misschien zelfs Europees niveau worden geregeld. Er is geen enkele harmonie. Nu kan er bijvoorbeeld verschil zijn in beleid en incentives tussen Rotterdam en Amsterdam! Dat maakt het moeilijk om beslissingen te nemen, voor ons en voor de klanten.”

Welke veranderingen kunnen we nog verwachten in het PSA-bestelautogamma, behalve de BEV-versies?

“De afgelopen drie jaar hebben we de Expert-range en de Partner-range vernieuwd. Daarnaast hebben we de Opel-modellen geïntegreerd. Dat was zeker geen makkie. Daar komen een hoop contracten, geregel en onderhandelingen bij kijken. Er wordt nu hard gewerkt aan een nieuw model voor de Boxer en Jumper. Het contract met Fiat loopt af in 2021, dus deze kunnen we zelfstandig gaan ontwerpen en produceren. Voor die tijd zal de Opel Movano nog geupdate worden naar het huidige PSA-model, en dan komen we in 2023 met een geheel nieuw groot model, waar ook de Movano onderdeel van uitmaakt. Op dat nieuwe model, de Boxer zeg maar, introduceren we dan ook onze nieuwe elektrische aandrijflijn.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.