Nieuws

In oktober dit jaar staat de Kia PV5 bij de Nederlandse dealers. Bestelauto kon onlangs uitgebreid kennismaken met Kia’s nieuwe volledig elektrische bestelauto en heeft er zelfs al een stukje mee gereden!

We schreven al eerder uitgebreid over ons bezoek aan Kia in thuisland Zuid-Korea. Over de plannen van het merk met de PV5 en grotere modellen in Europa, over de filosofie achter de eigenaardig vormgegeven laadruimte en CEO Song praatte ons hoogstpersoonlijk bij over dealers en prijzen. Ook de specificaties hebben we inmiddels uitgebreid besproken dus dat laten we nu even achterwege.

Wat we tot nu toe nog niet mochten vertellen: hoe de Kia PV5 rijdt. Want ja, tijdens ons bezoek was ook een eerste rit ingepland bij het Namyang R&D center. Een rit is misschien wat overdreven, want de ervaring duurde niet langer dan 10 minuten. Ondanks de korte duur was het wel dé exclusieve gelegenheid om een eerste indruk te krijgen van de rijkwaliteiten van de PV5.

Op de teststrip in Namyang staan twee PV5’s voor ons klaar: een PV5 Cargo en een PV5 in passagiersuitvoering. Ook in real-life ziet de PV5 er strak en modern uit. Voor we gaan rijden kunnen we onze blik door het interieur van de PV5 Cargo laten gaan. Het dashboard zit goed en degelijk in elkaar, zij het met wat hard aanvoelend materiaal. Er is op en in het dashboard voldoende opbergruimte. We zien een plek waar we onze telefoon draadloos kunnen opladen, en slimme bekerhouders. De zit is goed en alle bedieningselementen zitten binnen handbereik. De ergonomie lijkt dus goed voor elkaar, maar dat kun je natuurlijk het beste beoordelen als je langer met een voertuig rijdt.

Lang rijden zit er dus niet echt in. We kunnen de PV5 Cargo in een rechte lijn rijden over een afstand van ongeveer 500 m (en terug). Het is echter voldoende om een eerste indruk te krijgen van de aandrijflijn. We hebben eerlijk gezegd niet eens opgelet welke motorversie (121 of 163 pk) in ons testvoertuig lag, maar de auto komt sowieso prima van zijn plek. Het koppel van 250 Nm is natuurlijk direct beschikbaar en zorgt ervoor dat we snel op kruissnelheid zitten. De ervaring van de aandrijflijn is vergelijkbaar met die van personenauto’s van Kia als de EV3. We rijden in een rechte lijn maar kunnen het niet laten om toch ook de besturing wat uit te proberen. Die is licht maar wel precies, we kunnen de auto goed plaatsen waar we willen. Met het stuur in handen kunnen we ook de regeneratie goed uitproberen met flippers achter het stuur. Daarmee is de PV5 goed af te remmen en hebben we de voetrem veel minder nodig. In de zwaarste stand is onepedal driving prima mogelijk. Als we aan het einde van de strip draaien valt ons op hoe klein de draaicirkel is, een duidelijk voordeel van het gebruik van een e-platform.

Op de 500 m terug, en ook als we later instappen in de PV5 Passenger, kijken we toch tegen een aardig massieve A-stijl aan. Er zit weliswaar een klein ruitje aan het uiteinde van de A-stijl, maar we voorzien toch dat we bij Nederlandse rotondes extra goed moeten gaan opletten. Handig zijn dan wel weer de dodehoekcamera’s in de PV5, die ons links en rechts een goed beeld geven van wat er zich direct naast de bestelauto bevindt. De schermen, achter het stuur en centraal op het dashboard, zijn goed afleesbaar en geven voldoende informatie. Hoe ze echt bevallen in de praktijk moeten we later tijdens een meer uitgebreide rit maar eens gaan ervaren. Maar dat geldt eigenlijk voor de hele PV5. De eerste indruk is echter uitstekend en we zijn ervan overtuigd dat Kia met deze PV5 een goede markentree in Nederland en heel Europa kan maken.

Die meer uitgebreide rit met de PV5 houdt u van ons te goed. Houd Bestelauto.nl dit najaar in de gaten!


Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.