
Fiat toonde de vorige week een aantal prototypen van nieuwe versies in het programma van de eerder dit jaar vernieuwde Doblò bestelauto. Daaronder een op basis van Chrysler componmenten ontwikkelde elektrische versie.
De motor is een 79/105 kW sterke wisselstroommotor die zijn voeding krijgt van een lithium-ion batterij. De motor heeft een koppel van 178 tot 317 Nm van 0 to 4000 omw/min. In de praktijk is dat goed voor een enorme acceleratie onder de 50 km/uur waar menig diesel niet tegen op kan. De wagen sprint van 0 tot 50 in 3,8 seconden en van nul tot 100 in 9,6 seconden. De top is 110 km/uur. De laadtijd van de accu is zeven uur maar bij een 380V aansluiting kan dat worden gereduceerd tot één uur. Op één lading kan circa 150 km worden afgelegd. Het laadvermogen is 750 kg. Fiat hoopt er eigenlijk opdat er EU-wetgeving komt waarbij het extra gewicht van batterijen maar ook dat van de tanks bij aardgasauto’s niet mee wordt geteld voor het eigen gewicht van de voertuigen. Dit om nadelen in laadvermogen ten opzichte van conventionele voertuigen te compenseren. Zoals bekend werkt Fiat op dit moment op het gebied van elektrische voertuigen samen met Microvett. Wat er met die samenwerking gaat gebeuren kon men nog niet zeggen.
Verder wordt het Doblò-programma uitgebreid met een lange versie met verhoogd dak, een zeven persoons crew cab en met een chassis-cabine. De laatste kan af-fabriek met een al dan niet kippende laadbak worden uitgerust.