
Verrassing uit Frankrijk: Renault presenteert de nieuwe Kangoo bestelauto. Tegelijk presenteert Renault de Express, haar eigen versie van de auto die we ook kennen als Dacia Dokker. De nieuwe Kangoo en Express komen in het voorjaar van 2021 op de markt.
Een conceptmodel van de Kangoo werd al vorig voorjaar gepresenteerd, en toen zei Renault-ontwerper Laurens van den Acker al dat het uiteindelijke model daar veel op zou lijken. Hij heeft woord gehouden, want de robuuste vormgeving van het conceptmodel zien we ook terug op de nieuwe Kangoo. De auto heeft een fraai ontworpen front met LED-lampen en veel chroom. De Kangoo lijkt wat breder geworden, net of deze nieuwe versie naar de sportschool is geweest.
De nieuwe Kangoo komt net als de huidige versie in twee lengtes op de markt. De laadvolumes variëren van 3,3 m3 voor de korte versie tot 4,2 m3 voor de lange versie. Renault vertelt nog niets over aandrijflijnen, behalve dan dat er benzine- en dieselmotoren in het aanbod zitten. Vanzelfsprekend wordt ook de elektrische versie van de Kangoo – de Kangoo ZE – weer leverbaar.
Bijzonder aan de nieuwe Kangoo is de zijschuifdeur, gepositioneerd aan de rechterzijde. Renault is hier innovatief met Easy Side Access, een extra grote toegang van bijna 142 cm. Dat haalt Renault door de B-stijl volledig te verwijderen. Het ziet er spectaculair uit, maar deze vinding is in Nederland niet toepasbaar, omdat wij van de overheid verplicht een tussenschot moeten plaatsen. Nog maar eens een voorbeeld van hoe beperkend de Nederlandse wetgeving is. Een andere innovatie is het Easy Inside Rack, een rek dat hoog in de laadruimte zit zodat lange goederen niet op de vloer liggen maar tegen het dak aan zitten.
De Kangoo heeft een volledig nieuw interieur gekregen, met een groot beeldscherm boven op het nieuwe dashboard, nieuwe stoelen en veel opbergruimte. De auto heeft tevens de beschikking over het Renault Easy Link multimediasysteem en is voorzien van nieuwe veiligheidssystemen als een Permanent Rear View digitale binnenspiegel. De nieuwe Kangoo heeft tevens Trailer Swing Assist, Brake Stability Control en AEBS Advanced Emergency Active Braking.
De nieuwe Express lijkt qua styling veel op de Kangoo, maar het is gewoon Renaults eigen versie van de Dacia Dokker. Best slim, want dat is een goede bestelauto voor weinig geld. Zo zet Renault de Express ook in de markt, als een bestelauto voor hen die de beste prijs-prestatieverhouding zoeken. Het interieur lijkt echter in niets op dat van de Dacia Dokker, het ziet er veel luxer uit. Ook hier is veel opbergruimte aanwezig, in totaal 48 liter. Het laadvolume is maximaal 3,7 m3 groot. Ook de Express heeft het Easy Link multimediasysteem en heeft hulpsystemen als Rear-View Assist, Blind Spot Warning, Front & Rear Park Assist en de Wide View Mirror.
De Kangoo (zowel de personen- als de bestelautoversie) zal worden geproduceerd in de Renault-fabriek in Maubeuge. De Express (eveneens in personen- als bestelautoversie) wordt gebouwd in Tangier, Marokko, waar ook de Dokker vandaan komt.
De nieuwe Kangoo en Express komen in het voorjaar van 2021 op de markt.