Nieuws

Bestelauto kon onlangs in Frankrijk kennis maken met de nieuwe Citroën Berlingo met Euro 6 dieselmotoren. We reden de 120 pk versie, weliswaar in Multispace (personen) uitvoering, maar het geeft wel een eerste indruk van de gehele Berlingo reeks, dus inclusief de bedrijfswagenuitvoeringen. Daarnaast konden we kort kennismaken met de nieuwe Berlingo Full Electric bedrijfswagen.

Citroen Berlingo 2015  (19)

De nieuwe Berlingo lijkt op het eerst gezicht niet eens zo heel nieuw. De neus is onderhanden genomen en oogt nu moderner. Bovendien is deze leverbaar met LED-dagrijverlichting. Het merkembleem is nu breder doorgetrokken en sluit beter aan bij de overige Citroën modellen. Citroën heeft tevens de achterzijde licht gewijzigd. Voor het nieuws moeten we toch vooral bij de motoren en het onderstel zijn. Daar is namelijk wel het nodige veranderd. Onze test-Berlingo is voorzien van de sterkste dieselmotor die leverbaar is, de BlueHdi met 120 pk, gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak en voorzien van start-stop systeem. Andere leverbare Euro 6 motoren zijn de BlueHdi 75 en 100 met respectievelijk 75 pk en 100 pk.

Citroen Berlingo 2015  (21)De 1.6 dieselmotor met 120 pk heeft meer dan voldoende kracht voor de Berlingo en is bovendien erg stil. Het is te hopen dat de bedrijfswagenversie net zo stil is. Het start-stop systeem werkt snel genoeg zowel bij het uit- als weer inschakelen. De zesbak schakelt redelijk soepel. De vijfbak van de vorige versie vonden we soms wat hakerig schakelen, de zesbak doet het een stuk doeltreffender. Het weggedrag van de nieuwe Berlingo is er flink op vooruit gegaan. Dankzij de nieuwe wielophanging (geleend van de C4 Picasso) ligt de auto werkelijk veel beter op de weg dan de vorige versie en kunnen lange afstanden is alle rust en comfort worden afgelegd. Zelfs bij 130 km/u valt met het geringe windgeruis prima te leven. Het nemen van de vele verkeersdrempels in de Zuid-Franse plaatsjes gaat de Berlingo goed af. De demping is dus prima in orde. Deze Multispace rijdt eigenlijk als een gewone comfortabele personenwagen. Binnenkort kunnen we in Nederland met de bedrijfswagenuitvoering rijden. Kijken of deze versie net zo fijn rijdt als de Multispace personenwagenversie. Ook zijn we benieuwd naar de prestaties van de BlueHdi motoren met 75 pk en 100 pk.

Full Electric

Citroen Berlingo 2015  (11)

Van de vorige versie leverde Citroën ook een elektrische versie van de Berlingo bedrijfswagen. Dus de vernieuwde Berlingo is er ook meteen als Full Electric versie. De technologie, motor en accupakket komen bij Mitsubishi vandaan. Het zijn dezelfde componenten die gebruikt worden in de Peugeot Ion, Citroën C-Zero en Mitsubishi iMiEV, dus wel inmiddels bewezen technologie. De elektrische Berlingo is door onder andere het lithium ion accupakket (80 cellen) wel wat zwaarder dan de brandstofversies. Doordat het accupakket onder de laadvloer ligt, is er in de hoogte zo’n 10 cm minder bruikbare laadruimte. Bovendien verhuisde het (optionele) reservewiel van de onderzijde naar de laadruimte, dus ook hier is het ruimte inleveren. De Full Electric staat op versterkte banden om zodoende toch hetzelfde laadvermogen mee te nemen als zijn brandstofbroertjes. We reden een korte rit over een slechte een stoffige landweg en manoeuvreerden daarna deze stille besteller door een klein, maar druk Frans dorpje. Moeiteloos reden we in slakkentempo achter twee voetgangers aan die zich veilig waanden op de weg. Ze hoorden de Berlingo blijkbaar niet aankomen. Tijd voor ‘zoem-zoem’ geluidje?

Citroen Berlingo 2015  (13)Vooral op de wat slechtere wegen merk je dat je met een zware auto onderweg bent. Op asfalt rijdt de Full Electric echter moeiteloos. De acceleratie is in ieder geval snel genoeg om met het overige verkeer mee te komen en gas los betekent fors remmen op de elektromotor, en dus energie regenereren . Citroën claimt een actieradius van 170 km, maar in de praktijk zal het wel wat minder zijn. Desondanks voor de meeste (stads)bestellers meer dan genoeg.

Het dashboard wijkt af van de brandstofversies. De snelheidsmeter gaat tot 130 km/u. Verder is er een meter die het verbruik weergeeft, via een power of charge modus. In het midden staan twee kleine meters, eentje voor beschikbare capaciteit van de accu, de andere voor eco-modus. De bediening van de auto gaat via een draaiknop in het dashboard met de standen P, R, N en D, net als bij een normale automaat. Het laden van de Berlingo Full Electric kan op twee manieren, bij het voorspatbord zit een aansluiting voor het normale laden, aan de zijkant achteraan zit de aansluiting voor de snellader. Al met al is de Berlingo Electric een welkome aanvulling in het segment elektrische bestelauto’s. De prijs van 24.500 euro is inclusief aanschaf van het accupakket. En natuurlijk is voor deze auto in sommige gemeentes subsidie verkrijgbaar.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.