
Renault heeft tijdens haar online e-Ways evenement de eerste elektrische Dacia gepresenteerd. De Spring Electric wordt ook als bestelauto geïntroduceerd, maar in Nederland zullen we deze versie niet zien.
De Spring Electric is een echte stadsauto en hij is vormgegeven als SUV, erg populair momenteel. De 3,70 m lange Spring Electric, met een wielbasis van 2,42 m en een bodemvrijheid van 15 cm, moet recht doen aan Dacia’s imago als prijsbreker, al zijn prijzen nog niet bekend gemaakt.
De elektrische Dacia heeft een elektromotor van 33 kW (44 pk) en een accupakket van 26,8 kWh. Samen zijn ze goed voor een reikwijdte van 225 km, bij veel gebruik in de stad kan zelfs 295 km worden gehaald (WLTP). De topsnelheid ligt op 125 km/h. Met AC is laden tot 6.6 kW mogelijk, met DC optioneel tot 30 kW.
De Cargo versie van de Spring Electric heeft geen achterbank meer, maar een vloer met plastic coating, net als gecoate wielkasten. Ook zijn er vier sjorogen en een lichte scheidingswand tussen inzittenden en de laadruimte. De laadlengte bedraagt 1.033 mm, het laadvermogen bedraagt 324 kilogram.
De Spring Electric Cargo is verkrijgbaar in wit en wordt standaard geleverd met handmatig te bedienen airconditioning, Bluetooth-radio, USB-aansluiting en voorziening voor een telefoonhouder, stoffen bekleding, zwart gepoederlakte buitenhandgrepen en spiegels en 14-inchwielen met ‘gewone’ wieldoppen. Omwille van gewichtsoptimalisering heeft deze versie geen reservewiel.
De Dacia Spring Electric Cargo versie wordt niet in Nederland geleverd in verband met de fiscale regelgeving voor afmetingen van bedrijfswagens. Best jammer en ook opmerkelijk, want Renault besloot onlangs wel een Cargo-ombouwpakket voor de Renault Zoe aan te gaan bieden.