
Zou het een trend worden? Na Kia met de e-Soul Cargo biedt Renault nu eveneens een Cargo-uitvoering aan, maar dan van de Zoe. Voor een meerprijs van 1049 euro (excl. BTW) maak je van je personen-Zoe een vervoer-Zoe, helemaal geschikt voor bezorgdiensten.
De ombouw gebeurt na aankoop van een normale Zoe en is mogelijk vanaf het uitrustingsniveau Zen (prijzen vanaf 35.190 euro inclusief batterijkoop). De achterbank en de gordels worden vervangen door een bagagevloer en een kopschot inclusief een scheidingsrek. Hierdoor ontstaat een afgesloten laadruimte met een inhoud van 1 m3 – prima bruikbaar voor de emissievrije levering van goederen in stadscentra. Het Zoe Cargo-ombouwpakket kan bij elke Renault dealer besteld en gemonteerd worden. De ombouw naar Cargo is ook mogelijk voor een bestaande Zoe en kan bovendien geheel ongedaan worden gemaakt om de auto terug in originele staat te brengen.









De Renault Zoe Cargo is wendbaar en eenvoudig te parkeren in drukke stadscentra. Tegelijkertijd is de Zoe Cargo geschikt voor het afleggen van lange afstanden dankzij het comfortabele interieur, de actieradius van 395 km (WLTP)2) en de Caméleón-lader.
Met de Caméleón-lader kan altijd op het maximaal beschikbare vermogen van het laadpunt worden geladen, tot een snelheid van 22 kW. Hiermee kan de 52 kWh-batterij van de Renault Zoe(Cargo) bij een publiek laadpunt tot drie keer sneller worden opgeladen dan bij de concurrentie3). Bij snellaadstations die langs de snelweg te vinden zijn, is het mogelijk om de batterij met 50 kW te laden, goed voor een rijbereik van circa 150 km in 30 minuten.
Inmiddels hebben meerdere zelfstandig ondernemers, bedrijven en gemeenten gekozen voor de Renault Zoe Cargo, zoals beveiligingsbedrijven, onderhouds- en storingsdiensten en apotheken. De voordelen voor de gebruikers zijn volgens Renault de compacte buitenafmetingen van de Renault Zoe, waarmee het model zeer geschikt is voor binnenstedelijk vervoer, ook in krappe straten, de overzichtelijke laadruimte die groot genoeg is voor de noodzakelijke gereedschappen en/of materialen, het gebrek aan impact op de restwaarde van het voertuig, aangezien de Cargo-ombouw volledig omkeerbaar is door de achterbank en gordels terug te plaatsen en het feit dat de prijsstelling onder 40.000 euro blijft. Daardoor komt de Zoe Cargo ook in aanmerking voor de MIA-regeling voor elektrische voertuigen. Ondernemers en bedrijven kunnen hierdoor profiteren van extra fiscale voordelen. Ook een bestaande Renault Zoe kan achteraf worden omgebouwd tot Cargo.
Indien gewenst wordt de Renault Zoe Cargo voor de meerprijs van 206 euro excl. BTW voorzien van een optionele afdekplank als verlenging van de hoedenplank. Hiermee wordt de bagageruimte aan het zicht onttrokken. Onder de afdekplaat is circa 500 liter aan bruikbaar laadvolume beschikbaar.