
Nadat PSA-broeders Opel en Citroën de elektrische versies van hun Vivaro en Jumpy al presenteerden, volgt nu Peugeot. De e-Expert kan vanaf juni besteld worden en de eerste levering start na de zomer. Prijzen volgen binnenkort.
De Expert heeft Peugeot weer helemaal terug gebracht in het segment van de eentonner. Na de introductie in 2016 werden er meer dan 195.000 van verkocht. Nu is er dan de elektrische versie, de e-Expert.
Uiterlijk verschilt de e-Expert amper van de ICE-variant. Het klepje voor de laadaansluiting en natuurlijk de type-aanduiding e-Expert verraadt dat het hier om een elektrisch aangedreven voertuig gaat. Ook zijn er de van kleur veranderende Dichroic Lions logo’s (optioneel met Pack Look) en een modelspecifieke grille.
De e-Expert is er net als de gewone Expert in drie lengten: Compact, Standard en Long. De lengte van de laadvloer van de drie versies is 216 cm, 251 cm en 286 cm. Het laadvolume varieert van 4,6 tot 6,1 kuub, het laadvermogen van 1000 tot 1275 kg, afhankelijk van het accupakket. Het maximaal te trekken gewicht bedraagt 1000 kg. Behalve een gesloten bestelauto-versie is er van de e-Expert ook een ‘plancher cabine’ , voor opbouw op maat. Deze versie heeft de standaardlengte.
Alle versies van de e-Expert zijn leverbaar met een 50 kWh batterij en hebben een actieradius tot 230 km (WLTP). De versies Standard en Long zijn leverbaar met de 75 kWh-batterij, goed voor een range tot wel 330 km (WLTP).

De Peugeot e-Expert is gebaseerd op het modulaire EMP2 (Efficient Modular Platform), dat geschikt is voor verschillende energievormen. De elektromotor van de Peugeot e-Expert heeft een maximaal vermogen van 100 kW (136 pk) en een maximaal koppel van 260 Nm. Dat koppel is al direct bij de start volledig beschikbaar, zonder vibraties, geluid, schakelpauzes, geur of emissies.
De drie rijmodi zijn Eco (60 kW, 190 Nm) voor een zo groot mogelijke actieradius, Normal (80 kW, 210 Nm) voor optimaal dagelijks gebruiksgemak en Power (100 kW, 260 Nm) met geoptimaliseerde prestaties voor als er zware lading vervoerd moet worden.
De nieuwe Peugeot e-Expert heeft twee modi voor het afremmen. In de Moderate modus remt de auto net zoals een reguliere versie met verbrandingsmotor. In de Augmented modus (inschakelbaar via de ‘B’ van ‘Brake’ op de transmissiehendel) remt de auto versterkt af zodra het motorpedaal wordt losgelaten. Zo wordt tijdens het remmen extra energie teruggewonnen om de batterij bij te laden.
Alle versies van de nieuwe Peugeot e-Expert zijn uitgerust met de nieuwe elektronische parkeerrem. Deze automatische functie biedt comfort en rust tijdens de dagelijkse ritten. Aan de fysieke basis van de elektronische parkeerrem is een zijdelings bagagenet bevestigd.
Er zijn twee types boordlader leverbaar, zodat er altijd eentje past bij de situatie van de gebruiker. Standaard levert Peugeot een 7,4 kW éénfase lader, een 11 kW driefasen lader is optioneel. De laadmodi zijn flexibel en aangepast op iedere dagelijkse situatie. De verschillende laadmogelijkheden zijn als volgt:
- Via een normaal stopcontact (16A): voor volledig opladen in 15 uur (50 kWh batterij) of 23 uur (75 kWh batterij)
- Via een 11 kW wallbox/openbare laadpaal: volledig opladen in 5 uur (50 kWh batterij) of 7:30 uur (75 kWh batterij) met de driefase (11 kW) boordlader
- Via DC snelladen (Fast Charging): het temperatuurmanagement van de batterij maakt het mogelijk om 100 kW snelladers te gebruiken en voor 80% op te laden in 30 minuten (50 kWh batterij) of 45 minuten (75 kWh batterij)
Het is ook mogelijk om een laadsessie in te plannen. Dat kan via het Connected Navigation scherm in de auto of via de MyPeugeot smartphone-app (afhankelijk van de versie). Met dit systeem is het mogelijk om op ieder moment een laadsessie te starten of uit te stellen en de laadstatus te controleren.

In het interieur is het instrumentarium met kleurenscherm aangepast op de elektrische aandrijflijn met specifieke meters. Het centrale touchscreen met TomTom Traffic 3D Navigation (aanwezigheid afhankelijk van de uitvoering) is voorzien van een modelspecifieke weergave en toont nu ook oplaadpunten en de actuele actieradius op basis van de batterijstatus. Verder is er een nieuwe e-Toggle-bediening voor de automatische transmissie, een keuzeschakelaar voor de rijmodi (Eco, Normal of Power modus) en een elektrische parkeerrem.
De middenconsole is opnieuw vormgegeven en biedt nu plaats aan de e-Toggle transmissiehendel. Deze is perfect in het dashboard geïntegreerd en dankzij de ergonomische vormgeving kan eenvoudig worden geschakeld tussen Park, Reverse, Neutral, Drive en Brake. Peugeot past verder een schakelaar voor de drie rijmodi en een extra opbergvak toe.
De tellers achter het stuur zijn aangepast en tonen alle relevante informatie voor een elektrische auto. Een vermogensmeter geeft het actuele verbruik aan. ECO bij optimaal energieverbruik, POWER wanneer maximaal vermogen geleverd moet worden of CHARGE wanneer juist energie wordt teruggewonnen. Een kleinere meter in het midden geeft het stroomverbruik aan van comfortvoorzieningen als verwarming en airconditioning, met daarnaast de meter met de weergave van de actuele batterijstatus. Tot slot toont een centraal kleurenscherm onder meer de energiestromen, laadstatus en overige boardcomputerinformatie.
Het – afhankelijk van de uitvoering aanwezige – centrale touchscreen met 3D Navigation en TomTom Traffic biedt toegang tot het Electric menu. Hier toont de pagina Flow de huidige energiestromen, bij Statistics zijn de verbruiksstatistieken te zien en via het Charge-menu kan de gebruiker een laadsessie inplannen. Bovendien is het mogelijk om beschikbare laadpunten of de huidige actieradius te bekijken of om de interieurvoorverwarming of -verkoeling in te stellen.
Gezien het feit dat 80 procent van de gebruikers van een compacte bedrijfsauto per dag niet meer dan 200 km gemiddeld rijdt, is de e-Expert een voor de hand liggende optie. Zeker voor professionals die regelmatig in stadscentra moeten zijn waar restricties gelden voor het rijden met auto’s met een verbrandingsmotor. De Peugeot e-Expert is om die reden perfect geschikt voor zogeheten ‘last mile delivery’. De nieuwe versie heeft alle voordelen van de Expert, inclusief de Compact-versie. Die is uniek in dit segment. De Compact is door zijn afmetingen uitermate geschikt voor krappe straten en drukke binnensteden.
De Peugeot e-Expert is multi-inzetbaar. Dankzij de slimme constructie en plaatsing van aandrijflijncomponenten is hij geschikt voor servicemonteurs, bezorgers en bloemisten, maar ook voor gebruik door medische diensten of gemeentes. Tal van conversies zijn mogelijk, inclusief een koel- of vriesunit.
Om klanten te ondersteunen bij de energietransitie, introduceert Peugeot een aantal diensten die zijn gebaseerd op drie pijlers.
Easy-Charge: toegang tot verschillende laadoplossingen faciliteren voor klanten. Een aanbod voor laadoplossingen voor thuis of op kantoor, via een uitgebreid aanbod van versterkte stopcontacten, wallboxen, slimme wallboxen, etc. Hierbij hoort een diagnose voor de benodigde elektrische installatie, de beste laadoplossing en de uiteindelijke installatie. Ook biedt Peugeot een aanbod voor openbaar opladen, via Free2Move Services. Dat is inclusief een laadpas die toegang geeft tot meer dan 150.000 laadstations in Europa. Via Connected Navigation kan de gebruiker het laadstation selecteren op basis van afstand, snelheid en prijs.
Easy-Move: het garanderen van mobiliteit onder alle omstandigheden. Via de Free2Move Services smartphone-app kan de gebruiker de best mogelijke routes plannen, rekening houdend met de actuele actieradius en de locaties van laadstations onderweg. Deze rit kan volgens worden gestuurd naar de Connected Navigation in de auto. Als de gebruiker een huurauto nodig heeft, dan biedt de Mobility Pass uitgebreide en gegarandeerde mobiliteit dankzij een vast tarief dat is opgenomen in de autohuur. Zo kan de gebruiker op ieder moment een auto huren, volledig afgestemd op zijn behoeften.
Serenity: aangepaste servicecontracten en pechhulp kunnen worden opgenomen in één financieringspakket, zodat klanten met een gerust hart van hun auto’s kunnen genieten. Een certificaat van de batterijcapaciteit voor de revisie maakt het makkelijker om de auto’s tweedehands te verkopen. Het geeft een garantie van de capaciteit die de batterij van de auto nog heeft. De batterij behoudt gedurende 8 jaar of 160.000 kilometer gegarandeerd 70 procent van zijn laadcapaciteit.
