Nieuws

Een verrassende nieuwe bestelauto op de markt komt van Kia. Het Koreaanse merk had de bestelauto’s al een tijdje achter zich gelaten in ons land, maar komt nu met de e-Soul Cargo. Een bestelauto gebaseerd op de elektrische personenauto e-Soul. Interessant is de (ook los verkrijgbare) Cargo-conversiekit. Standaard is de e-Soul Cargo een bestelauto, maar de Cargo-conversiekit is uitneembaar, zodat je de e-Soul ook weer als personenauto kan gebruiken. Kia kondigt aan meer elektrische bedrijfswagens op de planning te hebben staan.

In de nieuwe bestelversie van de e-Soul maakt de achterbank plaats voor een laadruimte van ongeveer 1 m³. De metalen, gecoate laadvloer met 6 sjor-ogen zorgt ervoor dat de lading makkelijk verschoven en goed geborgd kan worden. Een luik onder de laadvloer biedt toegang tot de ruimte voor de laadkabel. Het stevige scheidingsrek tussen de laadruimte en de voorstoelen zorgt voor een goede bescherming van de bestuurder en bijrijder. Al gelang naar de wensen van de ondernemer zijn verschillende maatwerkoplossingen beschikbaar om de laadruimte purpose-built in te richten.

Met de speciale cargo-conversiekit kan elke e-Soul worden omgebouwd naar een bestelauto. En door zijn slimme constructie kan de e-Soul Cargo ook weer worden teruggebouwd naar een 5-zits personenversie. Ook wanneer de e-Soul is omgebouwd als besteller, blijft hij op geel kenteken geregistreerd. Hij is vanwege zijn elektrische aandrijving wel volledig BPM-vrij. Met die elektrische aandrijflijn is er een actieradius van 452 km mogelijk (WLTP). Het ombouwen is trouwens wel mogelijk, maar niet heel eenvoudig. De foto’s laten het ook al zien; het is niet zo dat de e-Soul Cargo doordeweeks voor het bedrijf en in het weekend voor het gezin kan worden gebruikt. De achterbank van de auto is bij de e-Soul Cargo ook echt niet meer aanwezig.

De e-Soul Cargo is rijk uitgerust. Zo is hij als ExecutiveLine onder meer standaard voorzien van een breedbeeld infotainment- en navigatiesysteem en het Supervision-cluster, het digitale en naar wens te configureren instrumentarium van Kia. Ook standaard: elektrisch verstel-, verwarm- en ventileerbare voorstoelen, lederen bekleding, TomTom Live Services inclusief laadpaalinformatie, voorbereiding voor Apple Carplay & Android Auto, adaptieve Cruise Control, LED-verlichting voor en achter, een Harman Kardon Premium Sound System, stuurwielverwarming, parkeersensoren rondom en een achteruitrijcamera.

Standaard is de e-Soul verbonden met internet via UVO Connect. Gekoppeld aan het grote 10,25” touchscreen kan de berijder genieten van Live Services via TomTom zoals actuele verkeersinformatie, weersvoorspellingen maar ook het zoeken van bestemmingen of informatie met betrekking tot parkeerplaatsen. Via de handige UVO Connect App is het mogelijk om vanaf afstand de deurvergrendeling te bedienen, de airconditioning te bedienen en een laadsessie te starten en stoppen. Verder kan de berijder ter voorbereiding een route naar het navigatiesysteem verzenden via de smartphone-app.

De e-Soul Cargo slaat een brug naar de nieuwe generatie geëlektrificeerde bedrijfswagens die Kia op de markt wil gaan brengen. Met de recentelijk aangekondigde Plan S-strategie richt het merk zich op nieuwe businessmodellen voor elektrische auto’s en (autonome) mobiliteitsoplossingen. Tegen het einde van 2025 wil Kia 11 nieuwe elektrische voertuigen hebben geïntroduceerd. In 2021 wordt het eerste model op basis van een geheel nieuw EV-platform gelanceerd. Kia werkt daarnaast onder meer aan roadmaps voor toekomstige mobiliteitsconcepten, met bijvoorbeeld autonoom rijdende Purpose Built Vehicles voor zowel personen- als goederenvervoer.

De Kia e-Soul Cargo is per direct te bestellen bij de Nederlandse Kia-dealers. Als ExecutiveLine is hij er vanaf 39.077 euro, exclusief BPM & BTW. De Cargo-conversiekit is er ook voor voorraadmodellen of een gebruikte e-Soul. De losse adviesprijs van de kit bedraagt 2.680 euro, exclusief BTW. De prijzen van de maatwerkoplossingen zijn afhankelijk van de specifieke klantwensen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.