Nieuws

China’s grootste autofabrikant SAIC Motor Corporation komt naar Europa. In Luxemburg is de nieuwe divisie SAIC Mobility Europe opgericht en gevestigd. Deze tak is verantwoordelijk voor de introductie van producten en diensten in de Europese markt in de komende jaren, zoals Maxus lichte bedrijfswagens en MG personenauto’s. Daarmee keert de Maxus, ooit als LDV in Europa verkrijgbaar, als elektrische bestelauto terug.

SAIC Mobility Europe start zijn activiteiten met de lancering van het bedrijfswagenmerk Maxus op de Europese markt. Het eerste model voor Europa is de Maxus EV80, de eerste volledig elektrisch aangedreven lichte bedrijfswagen op de Europese wegen.

Er wordt gestart met een project bij zo’n 200 grote fleetowners in Europa die geïnteresseerd zijn in het terugdringen van schadelijke emissies en operationele kosten door nul-emissie bedrijfswagens aan te schaffen. De landen waar SAIC Mobility Europa zich als eerste op richt zijn België, Nederland, Frankrijk, Duitsland en Oostenrijk.

Maxus is de eerste fabrikant die volledig elektrische lichte bedrijfswagens in Europa introduceert. De vraag naar elektrisch aangedreven bestelauto’s zal de komende jaren flink groeien aangezien veel steden in West-Europa initiatieven ontplooien om de luchtvervuiling en de verkeerscongestie aanzienlijk te verminderen. Dit leidt in toenemende mate tot het inrichten van milieuzones in gebieden waar een lage uitstoot van schadelijke gassen vereist is en het opleggen van boetes voor conventioneel aangedreven voertuigen.

Ondertussen kiezen steeds meer bedrijven mede uit het oogpunt van imago en reputatie voor schoon vervoer om de uitstoot van schadelijke gassen te verminderen. Bovendien zijn er aanzienlijke kostenvoordelen te behalen bij de gebruik van volledig elektrische bedrijfsvoertuigen. Niet alleen zijn elektrische voertuigen aanzienlijk minder duur per kilometer dan benzine- of dieselvoertuigen, maar ook de onderhoudskosten van elektrische voertuigen zijn lager.

De Maxus EV80 is verkrijgbaar als gesloten bestelwagen en als chassis-cabine. In beide gevallen kan de auto geheel ingericht en opgebouwd worden naar wens van de gebruiker.

De laadruimte van de bestelwagen heeft een lengte van 3300 mm, een breedte van 1770 mm en een hoogte van 1710 mm, wat resulteert in een totaal laadvolume van 10,2 m3. De ruimte is toegankelijk via breed openende achter- en zijdeuren. Het maximale laadvermogen bedraagt 950 kg. De chassis-cabine is eveneens zeer concurrerend qua afmetingen. Beide uitvoeringen kunnen een aanhangwagen tot 750 kg trekken, uniek voor een elektrisch aangedreven bestelwagen.

Met een actieradius in de praktijk van 200 km en een laadtijd van slechts twee uur, is de Maxus EV80 uitermate geschikt voor bedrijven die hun voertuigen hoofdzakelijk in stedelijke gebieden inzetten. Maxus biedt een volledige garantie van 3 jaar op de auto. De garantie op de accu’s bedraagt 5 jaar of maximaal 100.000 km.

Tot de standaarduitrusting van de Maxus EV80 (afhankelijk van de uitvoering) behoren parkeersensoren achter, airconditioning en elektrisch verstelbare en verwarmbare buitenspiegels.

Pieter Gabriëls, directeur van SAIC Mobility Europe, ziet grote kansen voor Maxus in Europa: “Met de strenge emissie-eisen die in steden door heel Europa van kracht worden, zal de inzet van volledig elektrisch aangedreven bedrijfsvoertuigen stijgen. Met een actieradius van 200 km, nul-emissie, een korte laadtijd en een laag geluidsniveau is de Maxus EV80 ideaal voor bedrijven die in en rond steden werkzaam zijn. Het introduceren van de eerste, volledig elektrische bestelauto in Europa is een voorbeeld van hoe China steeds meer de weg leidt in elektrische mobiliteit.”

Het Duitse verhuurbedrijf Maske Fleet GmbH heeft als eerste bedrijf in Europa de Maxus EV80 bestelwagens besteld voor zijn vestigingen in heel Duitsland en Oostenrijk. Gabriëls: “We kiezen er bewust voor praktijkervaring op te doen met mobiliteitsbedrijven zoals Maske. Tijdens de proef zullen we de ervaringen van de gebruikers met het voertuig nauwkeurig volgen om ervoor te zorgen dat we in 2019 grondig voorbereid zijn op de officiële lancering van Maxus in Europa.”

Andreas Maske van Maske Fleet GmbH, voegt toe: “Als grootste leverancier van mobiliteit in Duitse en Oostenrijkse steden hebben wij de verantwoordelijkheid om meer milieuvriendelijke voertuigen in onze vloot op te nemen. Veel van onze klanten zoeken naar manieren om de uitstoot van schadelijke stoffen te beperken. Daarom zijn elektrische bestelwagens een interessant alternatief, ook omdat de operationele kosten lager zijn dan bij bestelwagens met traditionele aandrijving. We zijn erg blij om als bij eerste verhuurbedrijf in Europa een professionele elektrische bestelwagen aan te kunnen bieden aan onze klanten.”

De merknaam Maxus werd in 2005 door de onderneming LDV Vans in China geïntroduceerd en in 2011 door SAIC verworven. De officiële lancering van de Maxus EV80 in Europa is gepland voor 2019.


Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.