Nieuws

Mercedes-Benz heeft dinsdag in Stuttgart haar nieuwe Vito en eVito Tourer gepresenteerd. Uiterlijk en ook in het interieur blijft de update beperkt, het gaat vooral om de aandrijflijn en slimme technologische snufjes. De nieuwe Vito is vanaf april te bestellen voor prijzen vanaf 18.990 euro. De eVito Tourer is er vanaf komende zomer.

De Vito heeft wat betreft design enkel een nieuwe grille gekregen, waarmee hij nu beter past bij de V-klasse en ook de Sprinter. Er zitten drie zwarte lamellen in de grille, die optioneel van chroom zijn te voorzien. Wie meer wil veranderen aan het uiterlijk van zijn Vito, moet op de optielijst gaan kijken. Nieuwe opties zijn vier metallic lakkleuren: grafietgrijs, selenietgrijs, hyacintrood en staalblauw. Ook wat betreft lichtmetalen velgen is er meer keus. Er is een 19-inch tienspaaks lichtmetalen velg in zwart met gepolijste afwerking, maar ook twee 18-inch velgen: een vijf-dubbelspaaks lichtmetalen velg in tremolietgrijs of een vijfspaaks lichtmetalen velg in zwart, beide met gepolijste afwerking. Daarnaast zijn er nu ook 17-inch lichtmetalen velgen in zwart beschikbaar. De 17-inch versie is er qua design op gericht om de aerodynamica van het voertuig verder te verbeteren.

De vernieuwde Vito is nu net als de V-Klasse voorzien van de OM654-dieselmotor. Voor de gesloten bestelautoversie van de Vito is die verkrijgbaar met 136 pk, 163 pk en 190 pk, achterwielaangedreven. De Vito Tourer krijgt ook een 239 pk sterke versie. De Vito krijgt ook twee voorwielaangedreven versies, voorzien van de OM622 motor met 102 en 136 pk. De RWD-versies zijn verkrijgbaar met een 9G-Tronic automatische transmissie. De OM654 is voorzien van dubbele SCR-katalysator en heeft nu een Adblue-tank van 24 liter. Volgens Mercedes-Benz moet de nieuwe aandrijflijn leiden tot brandstofbesparingen van circa 13 procent. In combinatie met de OM654 is overigens ook vierwielaandrijving leverbaar.

Ook voorbehouden aan de Vito’s met de OM654 is een interessante optie: Airmatic, oftewel luchtvering rondom. Airmatic is vanaf oktober dit jaar verkrijgbaar en past het onderstel van de Vito (maar het is ook verkrijgbaar op de eVito Tourer, V-Klasse en EQV) aan op de omstandigheden van het wegdek. De grotere bodemvrijheid zorgt ervoor dat het rijcomfort ook op een ongelijkmatige ondergrond behouden blijft. De demping wordt op elk wiel onafhankelijk van de actuele rijsituatie en de wegomstandigheden geregeld. Dit gebeurt snel en precies via twee afzonderlijke kleppen voor de duw- en drukrichting in de dempers. Op deze manier biedt de Airmatic het hoogste niveau van rijcomfort in elke situatie. Met de Dynamic Select schakelaar in de middenconsole kan Airmatic ook naar eigen wens worden ingesteld in drie modi. In de conventioneel aangedreven Vito wordt het voertuig in één rijprogramma met 35 millimeter verhoogd, bij snelheden van maximaal 30 km/h. Bij sneller rijden zakt het voertuig automatisch terug naar het normale niveau. In het Comfort-rijprogramma blijft het voertuig op standaardhoogte. Wanneer de Vito een snelheid van 110 km/h bereikt, verlaagt de bestelwagen zichzelf automatisch met 10 millimeter om het brandstofverbruik te optimaliseren. In het Sport-rijprogramma wordt het voertuig 10 millimeter verlaagd, ongeacht de snelheid. Ongeacht het gekozen rijprogramma is de pneumatische niveauregeling volledig automatisch en actief, onafhankelijk van de belading.

De actieve remassistent, Distronic en de eveneens nieuwe digitale binnenspiegel breiden het aanbod aan veiligheids- en assistentiesystemen voor de nieuwe Vito uit van tien tot 13. De nieuwe actieve remassistent kan detecteren wanneer er kans is op een aanrijding met een voorligger, waarna in eerste instantie een visueel en akoestisch waarschuwingssignaal wordt geproduceerd. Als de bestuurder hierop reageert, bouwt de assistent de juiste remdruk op voor de situatie. Als de bestuurder niet reageert, biedt het systeem ondersteuning bij actieve remmanoeuvres. In stadsverkeer kan de actieve remassistent ook reageren op stilstaande obstakels of voetgangers die de weg oversteken. Distronic is de Mercedes’ naam voor adaptive cruise control. Het systeem kan de door de bestuurder ingestelde afstand tot een voorligger automatisch handhaven en de bestuurder ontlasten, bijvoorbeeld bij het rijden op de snelweg of in fileverkeer. Het systeem accelereert automatisch en remt met maximaal de halve remkracht om de veiligheidsafstand te behouden. Als het systeem detecteert dat er harder geremd moet worden, wordt de bestuurder visueel en akoestisch gewaarschuwd, zodat hij het voertuig indien nodig kan afremmen. In combinatie met het Distronic-pakket beschikt de Vito altijd over de Hold-functie.

De Vito is standaard voorzien van een bandenspanningscontrolesysteem. Daarnaast kan de Vito individueel worden uitgerust met tal van andere assistentiesystemen, zoals de actieve parkeerassistent, de dodehoekassistent en de spoorassistent. Een andere optie is Pre-Safe, dat bescherming biedt aan de inzittenden bij een dreigende kop-staartbotsing. Voor de vernieuwde Mercedes-Benz Vito is het Intelligent Light System ILS beschikbaar als alternatief voor de halogeenkoplampen. Het complete pakket bestaat uit led-indicatoren, led-dagrijverlichting en led-dimlicht, grootlicht en bochtenverlichting. Het intelligente verlichtingssysteem kan ook worden uitgebreid met de optionele grootlichtassistent plus.

Nieuw in de Vito is een digitale achteruitkijkspiegel, waarmee Mercedes-Benz momenteel de enige is in dit segment. De ‘spiegel’ geeft het beeld van de HDR-camera in de achterruit weer op het display van de spiegel, die dus op dezelfde manier kan worden gebruikt als een conventionele, optische binnenspiegel – zelfs als de bagageruimte of de laadruimte tot aan het dak is volgestapeld. Het voordeel: het zicht op wat er achter het voertuig gebeurt wordt niet beperkt door hoofdsteunen, passagiers of andere visuele hindernissen. De camera die aan de binnenzijde van de achterruit is gemonteerd, geeft een gezichtsveld door dat twee keer zo breed is als dat van een conventionele binnenspiegel, die door het raamoppervlak wordt beperkt. De digitale binnenspiegel scoort ook punten bij slecht zicht: de camera kan ook perfect uit de voeten in ondergrondse parkeergarages en in de regen en stuurt een scherp beeld naar het 1.600 x 320 pixel TFT lcd-scherm met hoge resolutie. De beeldverwerking van de digitale binnenspiegel zorgt ervoor dat donkere en lichte delen van het beeld op een evenwichtige manier worden weergegeven. Zelfs een laagstaande zon kan het beeld op het scherm niet beïnvloeden.

De digitale binnenspiegel kan worden omgeschakeld van het camerabeeld naar het analoge beeld met behulp van de bekende dimschakelaar. Als optische spiegel biedt hij zodoende zicht op de achterkant van het voertuig.

Mercedes-Benz heeft voor de Vito ook de infotainmentsystemen uitgebreid. DAB+ ontvangst is nu standaard. De Audio 10 radio heeft Bluetooth, de Audio 30 en 40 hebben een 7-inch touchscreen met Apple Carplay integratie. Bij het Audio 40-systeem kan het geïntegreerde navigatiesysteem ook via het scherm worden bediend. In combinatie met Mercedes PRO connect is navigatie met ‘Live-Traffic-Information’ voor het eerst mogelijk in de Vito. Met het display is ook de 180°-achteruitrijcamera te raadplegen.

Mercedes-Benz PRO Connect is het pakket digitale services, met onder meer fleetmanagementmogelijkheden. De volgende acht pakketten zijn momenteel beschikbaar: Live Traffic Information, geoptimaliseerde ondersteuning, vereenvoudigde vlootcommunicatie, gedigitaliseerde registratie, efficiënt vlootbeheer, efficiënte rijstijlanalyse, mobiele voertuigbediening en data-interface Mercedes-Benz bestelwagens. Naast de acht pakketten voor de conventioneel aangedreven Vito-varianten is voor de Mercedes-Benz eVito het pakket ‘Digitalised eVan Management’ beschikbaar.

Over de elektrische Vito gesproken, vanaf komende zomer biedt Mercedes-Benz de eVito Tourer aan, een elektrische Vito bedoeld voor personenvervoer. Dan gaat het dus om VIP- en voornamelijk taxivervoer, maar toch willen we de eVito Tourer hier even bespreken. Zijn aandrijflijn verschilt namelijk met die van de eVito gesloten bestelauto. De elektromotor levert een standaardvermogen van 70 kW en een piekvermogen van 150 kW en in combinatie met 90 kWh (bruikbare) accucapaciteit is dat goed voor een verwachte actieradius van 421 km. Veel meer dus dan de 150 km die de eVito Panel Van kan afleggen. Een bewuste keus, zegt Mercedes-Benz. In de taxiwereld moet Mercedes concurreren met bijvoorbeeld Tesla, en bewezen is al dat de meeste eigenaren van bestelauto’s met 150 km reikwijdte voldoende hebben voor een dag werk. Wie die 421 km toch aanlokkelijk vindt klinken, kan altijd nog kiezen om (net zoals dat bij de V-Klasse gebeurt) van de eVito Tourer een ‘gewone’ eVito te maken door een tussenwand te laten plaatsen. Dat is weer mooi werk voor de carrosseriebouwers in ons land.

De Mercedes-Benz eVito Tourer heeft een watergekoelde AC-boordlader met een vermogen van 11 kW. Dit betekent dat het voertuig is voorbereid op bijladen thuis of bij openbare laadstations. Het opladen gebeurt via de CCS-laadaansluiting in de linker voorbumper. Hierdoor is het ook mogelijk om te laden met gelijkstroom (DC). Dankzij het maximale laadvermogen van 110 kW kan de eVito Tourer bij een snellaadstation worden opgeladen in minder dan 45 minuten van 10 naar 80 procent.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.