Nieuws

De horeca is vol in beweging en een efficiënte en duurzame bedrijfsvoering is ook in deze branche belangrijker dan ooit. Mercedes-Benz Vans komt dan ook niet met één maar drie connected en emissievrij rijdende eVito’s naar de Horecava 2020, waaronder de ‘Polarfuchs’, een volledig elektrische koelwagen. Alle drie de voertuigen bieden horecaondernemers en toeleveranciers de perfecte oplossing voor efficiënt en duurzaam transport van goederen of levensmiddelen. De Mercedes-Benz eVito is beschikbaar vanaf 41.990 euro.

Ook voor de horeca bieden megatrends zoals digitalisering en elektrificatie niet alleen kansen, maar ook grote uitdagingen. Bestelwagens worden steeds vaker zo efficiënt mogelijk geïntegreerd in de logistieke keten, waarin duurzaamheid en CO2-reductie van steeds groter belang zijn. Daarnaast is de markt voor koeltransport van verse levensmiddelen in de afgelopen periode enorm gegroeid, maar wordt het ook steeds complexer om de producten in verschillende temperaturen op duurzame wijze te kunnen vervoeren. Mercedes-Benz begrijpt de uitdagingen van de horeca-branche en komt met drie elektrische Vito’s naar de Horecava 2020.

De eVito van Mercedes-Benz Vans is een volledig elektrische bestelwagen die bij uitstek geschikt is voor emissievrij vervoer in de stedelijke gebieden. Hij is uitgerust met een 41,4 kWh sterk accupakket, waarmee hij een actieradius heeft van 150 km volgens de WLTP-meetmethode. Door gebruik te maken van de slimme laadfunctie met voorverwarming of een van de drie rijprogramma’s en vier energieterugwinningsniveaus is het mogelijk het stroomverbruik te verminderen en daarmee de actieradius verder te verbeteren. De eVito is in zes uur weer volledig opgeladen. De elektrische aandrijflijn van de eVito heeft een vermogen van 84 kW en 300 Nm koppel. De nieuwe elektrische bestelwagen is beschikbaar in twee lengtes. Met een basislengte van 5.140 mm heeft hij een maximaal laadvermogen van 1.073 kg. De extra lange versie beschikt over een lengte van 5.370 mm en heeft 1.048 kg aan laadcapaciteit. De laadruimte loopt uiteen van 6,0 tot 6,6 m3. Het accupakket bevindt zich onder de laadvloer en gaat niet ten koste van de laadruimte.

Net als de reguliere Vito is ook de eVito ook als koelwagen verkrijgbaar. Een mooi voorbeeld dat volledig aansluit bij het duurzame beleid van horeca-ondernemers en hun toeleveranciers is de ‘Polarfuchs’, een conceptversie van een volledig elektrische koelwagen. Het is een co-creatie van Mercedes-Benz Vans met Mercedes-Benz VanSolution partner Kerstner en heeft een volledig elektrisch aangedreven koelsysteem om levensmiddelen zonder lokale uitstoot te kunnen distribueren. Het innovatieve koelsysteem is aangesloten op het elektrische systeem van de eVito, waardoor de noodzaak voor extra batterijen minimaal is. De Polarfuchs is tijdens een pilot in België uitgebreid door maaltijdpakketaanbieder HelloFresh getest. De Polarfuchs bleek in staat om de vereiste temperatuur in de laadruimte betrouwbaar te handhaven, ondanks 40 tot 50 leveringen per trip. Deze eVito met koelinbouw maakt zijn Nederlandse debuut op de Horecava en staat centraal op de stand van Mercedes-Benz Vans in hal 8.

Elektrisch rijden is al in veel gevallen bereikbaarder dan gedacht. Dit komt niet alleen vanwege de aantrekkelijke landelijke en lokale regelingen, maar vooral ook door de (veel) lagere exploitatiekosten. Zo zijn de kosten voor ‘brandstof’ en onderhoud significant lager dan die van een vergelijkbare bestelwagen op diesel. De eVito is beschikbaar vanaf 41.990 euro, exclusief BTW/BPM. Mercedes-Benz beloont tijdelijk elke koper van een eVito uit voorraad met een duurzaamheidspremie van 2.000 euro. De aanschaf van een eVito wordt extra aantrekkelijk door bijvoorbeeld de KIA, MIA, Vamil en aanvullende stimuleringsmaatregelen in de grote steden.

Mercedes-Benz Vans werkt rigoureus aan de elektrificatie van haar portfolio. Na de introductie van de Mercedes-Benz eVito volgt medio volgend jaar de eSprinter, die in eerste instantie als bestelwagen met een verhoogd dak en een toegelaten gewicht van 3.500 kg naar Nederland komt. Zijn maximale laadvolume is met 10,5 m3 gelijk aan dat van de reguliere Sprinter. Het batterijpakket van de eSprinter is tot 55 kWh groot en zorgt voor een actieradius van circa 150 km (WLTP). De verwachte maximale laadcapaciteit wordt 900 kg. In navolging van de eVito en de eSprinter zal de eCitan het assortiment in de toekomst gaan aanvullen.

Een andere voor de gastvrijheidsindustrie belangrijke elektrische nieuwkomer is de Mercedes-Benz EQV. De eerste elektrische premium MPV ter wereld is recentelijk geïntroduceerd en vanaf najaar 2020 verkrijgbaar. Deze ruime en luxe personenvervoerder krijgt naar verwachting een bereik van 405 kilometer en de hoogvoltaccu kan in minder dan een uur worden geladen van 10 tot 80 procent.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.