Nieuws

Foto’s: Nissan introduceert e-NV200

Nissan introduceert, naast de Leaf,

zijn tweede volledige elektrisch aangedreven voertuig, de Nissan e-NV200. De nieuwe elektrische bestelauto combineert de elektrische aandrijflijn uit de Leaf met de laadruimte van de NV200. Het maximale laadvermogen en de laadruimte van de elektrische Nissan zijn gelijk aan die van de gewone NV200.

116287_6_11

Bij de internationale verkoopstart in juni is de Nissan e-NV200 beschikbaar als bestelauto en als vijfpersoons gezinsauto, beter bekend als Evalia. De e-NV200 heeft een bereik van 170 kilometer (NEDC). Het opladen van de batterij gaat eenvoudig met een 16-ampèreaansluiting (enkele fase, 3,3 kW). Wanneer een 6,6 kW-aansluiting met 32 ampère benut wordt, halveert de laadtijd tot circa vier uur. Een speciale Chademo DC 50 kW-snellader kan de accu tot 80 procent opladen in slechts dertig minuten (of minder als de accu gedeeltelijk opgeladen is). In Europa zijn inmiddels meer dan duizend openbare Chademo snelladers in gebruik. Ook heeft een aantal bedrijven een eigen snellaadvoorziening geïnstalleerd. In zowel Japan als Europa heeft de e-NV200 een uitvoerig testprogramma doorlopen. Internationale bedrijven als FedEx, Coca-Cola, DHL, IKEA, British Gas, EDF en de Japan Post Office hebben pre-productiemodellen gebruikt voor hun dagelijkse werkzaamheden. Met informatie van de berijders en fleetmanagers verfijnde Nissan de e-NV200 nog voordat de productie in Barcelona, waar Nissan een grote bedrijfsautofabriek heeft, begon.

Nissan e-NV200 in detail

De verschillen met de NV200 bestaan uit een grondig gewijzigde styling, een aangepast chassis, een veranderd interieur, een nieuwe accu en een remsysteem met meer regeneratief vermogen, waardoor hij zijn rol als stadsbesteller of taxi optimaal kan vervullen. De opvallendste uiterlijke aanpassing betreft de voorzijde. Hier zijn de kenmerken van de Leaf overgenomen, zoals het laadklepje in het midden en opvallende, blauw getinte led-koplampen waarmee de e-NV200 (personenversie) zich onderscheidt van de NV200. Ook aan de achterzijde monteert Nissan led-lampen. De blauwe tint van de verlichting komt ook terug in de badges van de auto.

Aan de binnenkant is een nieuw instrumentenpaneel met digitale weergave gemonteerd. De ‘versnellingspook’ is anders dan die in de Leaf en lijkt sterk op de hendel van een automatische transmissie. Dit maakt het voor bestuurders makkelijker bij hun overstap van een conventionele auto naar deze elektrische variant. Het instrumentenpaneel biedt op overzichtelijke wijze informatie over snelheid, acculading en het verwachte bereik. Een andere meter geeft weer of de motor stroom verbruikt of opwekt. Een tweede scherm biedt informatie over de tijd, de gereden afstand en de snelheid.

Motor, lader en omvormer één geheel

De onafhankelijke McPherson-voorwielophanging komt rechtstreeks van de Leaf. De tweede generatie 80 kW AC-elektromotor vormt één geheel met de acculader en omvormer. De techniek is ondergebracht in één geïntegreerde unit. Er zijn ook verschillen met de Leaf. Zoals de lithium-ion-accu, die aangepast is om onder de vloer te passen zonder laadruimte in te nemen. De accu heeft evenveel modules als die van de Leaf (48) en heeft dezelfde capaciteit (24 kWh). De productie ervan vindt plaats in de Engelse Nissan-fabriek in Sunderland. Vanwege de compactere opzet van de accu en het mogelijk intensievere gebruik met meerdere keren per dag snelladen, is de accu voorzien van een koelsysteem. Naar schatting vermindert het capaciteitsverlies daardoor tot zo’n drie procent na 100.000 km.

Laag zwaartepunt

De accu is laag gemonteerd, onder de laadvloer en in een versterkte zone voor extra bescherming bij een aanrijding. De bevestiging van de accu zorgt tegelijk voor extra stijfheid van de auto (20 procent meer torsiestijfheid en 35 procent meer laterale stijfheid ten opzichte van de NV200). Door het lage zwaartepunt biedt de e-NV200 goede rijeigenschappen. De elektromotor levert steeds volop trekkracht, waardoor de auto goed accelereert. Vergeleken met de Leaf heeft de e-NV200 een nieuw remsysteem met een hogere capaciteit voor regeneratie. Hierdoor profiteert de auto maximaal van de remwerking bij intensief stop-startgebruik zoals dat veel in steden voorkomt. Hill Start Assist is standaard.

Het Amsterdamse Taxi Electric is het eerste taxibedrijf dat de nieuwe, volledig elektrische Nissan e-NV200 in
gebruik neemt. De emissievrije personenbus rijdt vanaf komende zomer door de straten van Amsterdam.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.