
Peugeot presenteerde de elektrische versie van de Boxer, de grootste bestelauto van het merk, al op de Commercial Vehicle Show van 2019. Toen was er weinig info beschikbaar, nu komt Peugeot met veel meer. En… de e-Boxer is vanaf het vierde kwartaal op de Europese markt leverbaar.
Meest opvallend in de nieuwe informatie is dat de actieradius van de e-Boxer nu groter is dan eerder gemeld. De maximum actieradius bedraagt nu 340 km (WLTP), eerder was dat 272 km. De e-Boxer heeft een elektromotor met een vermogen van 90 kW (122 pk) en een koppel van 260 Nm. De aandrijflijn is voorzien van een energieterugwinningssysteem. Dat wordt geactiveerd tijdens het remmen en ook als de bestuurder het ‘stroompedaal’ loslaat. De topsnelheid is begrensd op 110 km/h (en 90 km/h voor de 4-tonsuitvoeringen).
Als gesloten bestelauto is de e-Boxer leverbaar met keuze uit drie wielbases (3,00 m, 3,45 m en 4,04 m), vier lengtevarianten (L1, L2, L3 en L4) en drie hoogtevarianten (H1, H2 en H3). In totaal zijn er vijf carrosserievarianten, met een inhoud van 8 tot 17 m3 en een laadvermogen tot 1.890 kg (afhankelijk van de versie). De e-Boxer is ook leverbaar als chassis cabine-uitvoering met enkele cabine (L2, L3 en L4), chassis cabine-uitvoering met dubbele cabine (L3) en plancher cabine (L3 en L4).
De lithium-ion-batterijpakketten hebben een capaciteit van 37 kWh of 70 kWh. De L1- en L2-uitvoeringen zijn leverbaar met een batterijcapaciteit van 37 kWh en zorgen voor een actieradius van maximaal 200 km (WLTP) en de L3- en L4-uitvoeringen (evenals de L2 Chassis Cabine) zijn voorzien van een 70 kWh batterij met een actieradius van maximaal 340 km (WLTP). De e-Boxer is standaard uitgerust met een dubbele on-board-lader (éénfase 7 kW en driefase 22 kW). Daarmee is laden via het normale stroomnet, een AC-lader of zelfs snelladen mogelijk.
In het interieur zien we een paar interessante zaken, zoals de knoppen voor de bediening van de transmissie en een optionele achteruitkijkspiegel met een display die informatie geeft over de elektrische aandrijflijn.
De batterijen van de e-Boxer zijn onder de auto geplaatst, zodat het laadvolume intact blijft en gelijk is aan dat van een normale Boxer. Het laadvermogen bedraagt maximaal 1890 kg.
De nieuwe Peugeot e-Boxer vanaf het vierde kwartaal van 2020 leverbaar in Europa. De prijzen worden binnenkort bekend gemaakt. De productie vindt plaats in de Sevel-fabriek in Val di Sangro (Italië), waarna de auto wordt geëlektrificeerd en goedgekeurd door partner Bedeo, voorheen ook bekend als BD Auto.