Nieuws

Bestelauto had vorige week de gelegenheid rond Stuttgart de vernieuwde Mercedes Benz Vito, de eVito Tourer en de eSprinter te testen. Elektrisch mag dan wel de toekomst zijn, de nieuwe dieselversies zijn ook niet te versmaden.

De modelwijzigingen rond de bekende Vito verdronken dit jaar een beetje in de Coronaperikelen. Maar gewapend met een mondkapje en een meetlint van 1,5 meter, konden we vorige week toch de nieuwe modellen zelf aan de tand voelen. Bestelauto reed met de Vito 114 met de nieuwe 2.0 liter OM 654 motor, de nieuwe  9G-tronic automaat en achterwielaandrijving, de e-Vito Tourer in een personenuitvoering én als kers op de taart met de nieuwe eSprinter.

Meest verkocht
De 114 kozen we bewust omdat het de meest verkochte Vito is in ondernemersland. Er is ook een voorwiel aangedreven 114 met een instapprijs van een 27.000 euro. Maar die is handgeschakeld en voorzien van een 1,7 liter Renault motor. Wij reden met de bestseller, de achterwiel aangedreven versie met de nieuwe 2 liter OM654 Mercedes-Benz motor en de nieuwe 9G Tronic automaat. En die begint bij 32.000 euro.  

Het hagelnieuwe tweeliter OM 654 Mercedes-blok heeft net als zijn Renault broertje ook 100 kW en 330 Nm koppel. Maar op papier is hij een halve liter per 100 km zuiniger. Het blok is verstopt onder een neus met een nieuw vormgegeven grille waarin centraal een behoorlijk anabole ster prijkt. Die groeit nog moeiteloos een drie centimeter in diameter als je de auto met het nu ook voor de Vito verkrijgbare Distronic veiligheidspakket kiest. Want dan zit de radar daarachter.

Distronic
Het nieuwe dashboard met ‘turbine’ ventilatieroosters oogt zowel zakelijk als gelikt. Natuurlijk had het testvoertuig zo’n beetje alles aan boord wat er voorhanden is. Maar een groot deel daarvan zouden we zelf ook kiezen. Zo is het reeds genoemde Distronic een aanrader. Het is een MB-versie van het Adaptive Cruise Control. Het houdt inderdaad keurig afstand tot de voorganger zonder zoekerig of stotend over te komen. De actieve remassistent hebben we niet uitgeprobeerd. Maar de waarschuwende driehoekjes in de spiegels als er iets in je dodehoek zit, waren ons zeer welkom. En nog nooit hebben we een zo discrete versie van een lane-assist ervaren. Deze vertelt je uiterst beschaafd dat je over de streep rijdt. De Vito heeft standaard TPMS. Ook LED-verlichting behoort tot de mogelijkheden. De infotainment/navigatie is er in drie uitvoeringsniveaus allen te koppelen met je telefoon maar de twee duurdere versies hebben ook Apple play en Car play.

De achteruitrijcamera is optioneel maar wel een aanrader. Nog veel leuker is de nieuwe digitale binnenspiegel met 1.600 x 320 pixel TFT lcd-scherm met hoge resolutie. Normaal gesproken heeft een bestelwagen geen binnenspiegel, want dat is zinloos. Maar de vernieuwde Vito heeft hem (optioneel) weer wel. En die laat digitaal veel meer zien dan wat je mogelijk met een gewone binnenspiegel ooit had kunnen waarnemen. Geniaal. De Golf die zich moeiteloos achter je klep kon verschuilen, is nu goed zichtbaar door een cameraatje dat achter de achterruit zit. En nog mooier: je kunt nu ook met één druk op de knop onderweg in je laadruimte kijken.

Caluma
Tijdens onze rit door zowel stad, binnenwegen als snelweg, gedraagt de Vito 114 RWD zich keurig. Beladen als hij is, maakt de negenbak automaat dat je moeiteloos met het verkeer mee kan. Met twee flippers aan het stuur is hij ook handmatig te bedienen. Maar waarom zou je? Hoogstens om helling op de motor te kunnen remmen. De comfort stoel zit prima en Mercedes vermeldt trots dat die nu bekleed is met een stof die luistert naar de naam Caluma.

De auto is stil en stuurt strak. En dankzij alle extra zichtmogelijkheden en elektronische waakhonden ontgaat je niets. En dat zonder opdringerige piepjes en toontjes die je voor van alles menen te moeten waarschuwen. In de nieuwe Vito geldt achter het stuur een overdadige rust.

Staaltje
En dat is precies wat je nodig hebt. Om ’s morgens op weg naar je klus kalm wakker te worden. Om ’s middags tijdens het huiswaarts rijden weer op adem te komen. Ook het dashboard draagt daaraan bij. Het geeft voldoende info om goed te rijden. De rest zit veilig onder de knoppen op het stuur in duidelijke menu’s. Vergeven zijn de snorkerige turbine ventilatieroosters en de Calumawattes bekledingnonsens. Hier staat bijna 100 jaar na Bauhaus opnieuw een staaltje neue Sachlichkeit. Nu als antwoord op het vaak overdadig bontgekleurde kakofonische expressionisme van de concurrentie. Mercedes-Benz is er met de nieuwe Vito in geslaagd je te omgeven met veiligheid. Maar tegelijkertijd je eigenwaarde als chauffeur overeind te houden. Daar houdt een ondernemer van.

421
Waar die mogelijk ook van gaat houden, is de eVito. Maar dan niet de ‘kleine’. Voor het personenvervoer brengt MB namelijk nu de eVito Tourer. Die heeft met 100kW een grotere accu dan de gewone Vito. En daardoor een actieradius van op papier 359 km (WLTP). Daarnaast is hij ook DC snel te laden met 110 Amp. Daardoor is hij in 45 minuten weer voor 80 procent vol. Daarnaast kan de Tourer ook op vier verschillende niveaus regenereren, zodat er optimaal stroom teruggewonnen kan worden.

Mercedes-Benz Nederland wil de Tourer-versie gebruiken om die als dubbelcabine op de Nederlandse markt te brengen. Dat wordt dan een voertuig met het hoge uitrustingsniveau van de personenvervoerversie en het gemak van een grote laadruimte. Een auto voor de moderne zelfstandige ondernemer dus. Die  zal dan zeker genieten van de rust in de auto gecombineerd met de messcherpe acceleratie dankzij de 150 kW sterke aandrijving. Niet goed voor de actieradius. Wel heel leuk.

Update?
We kregen tevens de mogelijkheid een paar echte openbare weg kilometers te maken met de nieuwe eSprinter. Opnieuw konden we de rust van het elektrisch rijden ervaren. Maar dan in een puur zakelijke omgeving met weinig toeters en bellen. De eSprinter is zo eenvoudig te bedienen, dat iedereen er moeiteloos mee kan wegrijden. Het enige dat waar je de bestuurder op moet wijzen, is de regeneratiemode: 1 of 2.

Zeker vergeleken met de Tourer is de elektrische Sprinter geen raceauto. Logisch, waar de Tourer 150 kW op de voorwielen kan zetten, moet deze auto het met 85 kW doen. Dit nog los van de grotere afmetingen en het meergewicht. Het rijdt goed. En de auto kan zeker meekomen in het stadsverkeer. Maar je ziet de naald op het dashboard wel heel vaak naar 100 procent stroomverbruik springen. Dat komt ook terug in de actieradius van respectievelijk 120 tot 170 kilometer.

En daar zit een beetje een pijnpunt. De veel geringere actieradius maakt de eSprinter het meest geschikt tot stadsbestelwerk, hooguit werk in de regio. Wel is het voertuig in 25 minuten weer tot 80 procent op te laden. Maar toch is het gat tussen de eVito als dubbelcabine met de Tourer techniek onder de kap en de eSprinter die al uit 2018 is maar nu pas echt leverbaar, wel groot. We zien in feite dat de e-techniek zo snel gaat, dat de eSprinter tegelijk met zijn introductie, miscchien ook al aan een update toe is.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.