
Mercedes-Benz luisterde onverwacht en daarom spectaculair de beurs Transport Compleet op met de verlengde en dus BPM-vrije dubbele cabine uitvoering van de X-Klasse pick-up. Bestelauto was erbij om als eerste met de X-Klasse kennis te maken.
De conversie werd uitgevoerd met Veth Automotive in Duiven, inmiddels expert in het maken van verlengingen als deze. Het feit dat de ombouw volledig wordt ondersteund en geaccepteerd door de fabriek van Mercedes-Benz, inclusief garantievoorwaarden, zegt genoeg.
Bij een eerste rondje rond de X-Klasse is duidelijk is dat de verlenging op eenzelfde wijze is uitgevoerd als we eerder bij andere pick-ups zagen. Aan het chassis en de carrosserie is net achter de dubbele cabine een gedeelte toegevoegd. Ook het dak is verhoogd, met 9 cm. Dat is optisch niet zo mooi, maar door het monteren van dakdragers wordt het effect wat teniet gedaan.
In totaal is de X-Klasse nu 568 centimeter lang. De laadbak groeit in lengte met 34 cm naar 206 cm. Met de dakverhoging erbij is de X-Klasse nu 191 cm hoog, en is hij dus nog steeds te parkeren in de meeste parkeergarages. De wielbasis groeit naar 349 cm.
Aan de verlengde versie kleeft behalve het forse BPM-voordeel nog een voordeel: de dubbele cabine. Daarmee wordt de X-Klasse een vijfpersoons auto en kan hij doordeweeks als werkauto en in het weekend als gezinsauto worden ingezet.
Wie een verlengde X-Klasse wil, moet aan ombouwkosten 6.995 euro betalen. Dat is echter een schijntje vergeleken bij het BPM- en BTW voordeel wat genoten wordt. Volgens Mercedes-Benz Nederland is er ook
vanuit het buitenland belangstelling voor de verlengde X-Klasse. Daar gaat het ze niet om de fiscale voordelen, maar wel om de langere laadbak.