Nieuws

Iveco heeft een naam hoog te houden als het gaat om innovatief zijn met alternatieve brandstoffen. Een gebrek aan oog voor duurzaamheid kun je het Italiaanse merk niet verwijten. In stedelijke en regionale gebieden kun je met een emissie-arme of zelfs emissievrije aandrijflijn goed terecht. Om dat nog beter te laten zien creëert Iveco de Daily Blue Power. Bestelauto reed er als eerste mee.

In binnensteden zien ze je tegenwoordig het liefst komen als er geen schadelijke stoffen uit de uitlaat van je auto komen, en anders toch zo weinig mogelijk. Met de Daily Blue Power wil Iveco laten zien voor die wens de juiste aandrijflijnen in huis te hebben. “Iveco had duurzaamheid altijd al hoog in het vaandel staan, maar het wordt nu steeds belangrijker voor ondernemers. Alle vervoer moet met zo weinig mogelijk emissie plaatsvinden en wie niet zo heel schoon is, mag steeds vaker gewoon de stad niet meer in. Duurzame en schone voertuigen in je vloot is daarom iets waarmee je je als ondernemer kan onderscheiden van de concurrentie”, legt Iveco Brand President Pierre Lahutte uit.

Gewaagd
De Iveco Daily Blue Power heeft een onderscheidend uiterlijk gekregen. Natuurlijk, het is nog steeds dezelfde Daily die we al kennen, maar er zijn diverse blauwe elementen. Iemand heeft ooit bedacht dat blauw de kleur van vriendelijk zijn voor het milieu is, en dus heeft de Daily Blue Power een blauwe grille, tamelijk gewaagde blauwe velgen en ook in het interieur zijn tal van blauwe accenten aangebracht. Leuk allemaal, maar daar bespaar je geen grammetje CO2 mee. Dat gebeurt wel met de aandrijflijn, en daar wordt het pas echt interessant. De Daily Blue Power is dan wel één model, maar met keuze uit drie aandrijflijnen.

Natural Power
De eerste is de Daily Hi-Matic Natural Power. Dat is meteen een bijzondere, want nog niet eerder werd een CNG-motor in een bestelauto gekoppeld aan een automaat. En dan is de Hi-Matic transmissie ook nog niet de minste, met maar liefst acht gangen. De motor is nog altijd de 3 liter F1C motor met 136 pk en een koppel van 350 Nm. Iveco heeft samen met ZF, leverancier van de Hi-Matic transmissie, de samenwerking tussen motor en transmissie gefinetuned.  We kunnen meteen al rijden met de Daily Hi-Matic Natural Power en dat is een bijzonder prettige ervaring. De aandrijflijn is nog eens 4 db stiller dan voorheen en er heerst aan boord dan ook een serene rust. De motor is krachtig en de Hi-Matic verzaakt nooit, ook niet in de heuvels van Noord-Italië waar wij de auto rijden. De uitstoot van roet en NOx is bij deze motor met Hi-Matic enorm minder dan bij een dieselmotor, de CO2-emissie is vijf procent minder. Gebruik je biogas, dan ligt dat opeens 95 procent lager.

Emissievrij
Het allerbeste is natuurlijk helemaal geen uitstoot. Dat kan ook met de Daily Blue Power, als wordt gekozen voor de elektrische aandrijflijn. Een elektrische Daily is niet nieuw, die is er al sinds 2009. De huidige versie heeft naar keus twee of drie accupakketten, goed voor 60 of 80 kW vermogen en een actieradius van maximaal 200 km. Die batterijen zijn trouwens 100 procent te recyclen. Een korte rit met de elektrische Blue Power doet ons onder de indruk zijn van het regeneratievermogen van de motor, ook al denderen we dan met een volgeladen 5 tons model een bergweggetje af. Goed nieuws is dat de Daily Electric nu verkrijgbaar is met aansluitingen voor alle stekkers, zelfs die standaardstekker voor thuis in de schuur. Maar een snellader kan natuurlijk ook, dan is de Daily Electric in twee uur weer volgeladen. Nog meer goed nieuws: de Daily Electric heeft nu een akoestisch signaal om voetgangers en fietsers te waarschuwen voor de geruisloze Daily. Op ons testmodel voldeed een druk op de P-knop van Hi-Matic pook om een zacht zoemend geluid te laten klinken.

TNO
Heeft diesel dan afgedaan als het gaat om schoon vervoer in stedelijk gebied? Niet als het aan Iveco ligt. Met enige trots presenteert Iveco als onderdeel van Blue Power de Daily Euro6 RDE Ready. Iveco heeft haar 2,3 liter F1A Euro6 motor verder gefinetuned en hij voldoet nu al (bijna) aan de Real Driving Emission eisen (RDE) die gaan gelden in 2020. Iveco heeft de motor laten testen door TNO in Nederland, die de uitstoot heeft gecontroleerd en geverifieerd. RDE Ready wil zeggen dat er in 2020 een conformiteitsfactor van 2.1 geldt, en dat Iveco nu al, drie jaar van te voren, op 1.2 zit. Dat is dus mooi op tijd. Tijdens de rit die we maken met de aangepaste motor merken we weinig van de RDE-status, maar het verschil in geluid met de CNG-motor is wel evident. Mooi bij de Daily in combinatie met Hi-Matic is, en dat merkten we ook al bij de Natural Power, dat er een motorrem aanwezig is. Dat is zeker in wat heuvelachtig gebied als waar wij rijden zeer welkom, zeker met flink wat lading achterin. De motorrem ontziet de bedrijfsrem van de Daily, wat weer slijtage, onderhoud en dus kosten scheelt.

Met de nieuwe fleetmanagementmodule Business UP wil Iveco de ondernemer overigens verder helpen om te besparen op TCO. In onze Daily’s zat al een tablet waarop de chauffeur heel nauwkeurig zijn rijstijl kan monitoren. Met de Daily Blue Power gaat Iveco verder waar het goed in is: pionieren in schone aandrijflijnen en deze steeds iets duurzamer maken. Dergelijke ‘blauwe kracht’ is echt elke dag welkom voor een moderne ondernemer, zeker als stedelijk gebied deel uitmaakt van het werkterrein.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.