Nieuws

‘Badass Ranger Raptor komt naar Europa’ kopte Bestelauto vorig jaar al over Fords ruigste pick-up. Maar voordat de Ranger Raptor naar Europa komt, toog Bestelauto naar Marokko om daar de Ranger Raptor uitgebreid (en ruig!) te rijden.

De Ford Ranger kennen we natuurlijk goed, die presteerde al diverse malen goed in onze tests. De Ranger werd voor het modeljaar 2019 geupdate, maar de Ranger Raptor die wij bij aankomst in Marokko zien staan is gebaseerd op het vorige model. Geeft verder niks, want op zichzelf al heeft de Ford Ranger Raptor een design om ‘u’ tegen te zeggen. Of nee, ‘U’ eigenlijk, met een hoofdletter, want de looks van deze auto zijn echt bijzonder gaaf. Het front, met de grote letters FORD in de grille doen natuurlijk denken aan de grote Amerikaanse broer van de Ranger Raptor: de F150 Raptor. Het Ford Performance DNA is ook volop aanwezig bij de Ranger Raptor. Kijk maar naar die uitgebouwde wielkasten, die treeplanken en die speciale BF Goodrich banden met 17 inch wielen. De bodemvrijheid bedraagt 283 mm, voor is er een oploophoek van 32 graden, achter van 24 graden. De Ranger Raptor is gemaakt voor de ruigste taken en daarom is ook het onderstel verstevigd. Het chassis is steviger gemaakt en kan nu 1g meer aan krachten verwerken. De ophanging is voorzien van Fox Racing schokdempers die de ophanging 30 procent meer speling geven. Aan de voorzijde van de Ranger Raptor, uitgevoerd in Performance Blue, zien we een stevige beschermplaat onder het chassis vandaan komen. Hard nodig voor het terrein dat op ons wacht.

Terrain
We gaan rijden, want de ruigheid van de regio rond het Marokkaanse Essaouira lokt. We nestelen ons in de fraaie leren stoelen en zien dat er ook veel leer op het dashboard zit. Heel fraai, evenals de blauwe stiksels en de Raptor-signing her en der in het interieur. Voor ons op het stuur zit midden bovenin een rood rondje, bedoeld om aan te geven wanneer het stuur recht staat. We gaan er straks in het terrein nog plezier aan beleven. Midden in het dashboard zit een groot 8 inch scherm met Fords Sync3. De Ranger Raptor heeft een Terrain Management System met zes modi, waarmee de auto kan worden ingesteld op diverse terreinen. Het zijn Normal (voor asfalt), Sport (sportief on-road), Grass/Gravel/Snow (licht offroad), Mud/Sand (optimale tractie en trekkracht in zand), Rock (voor rotsachtige grond in 4L) en Baja. Met die laatste stand is rallyrijden echt mogelijk. De avonturiersstand zogezegd.

Tientraps
Maar eerst rijden we vooral op asfalt en licht offroad terrein. Daar gedraagt de Ranger Raptor zich netjes en comfortabel. We hebben zelfs tijd om de speciale playlist die Ford in de auto heeft gestopt af te spelen. Onze aandacht hebben we meer nodig als we op echt rotsachtig terrein nabij de kust komen. De Rock-modus gaat aan en we moeten secuur sturen en manoeuvreren, alles in 4L. De Ranger Raptor heeft natuurlijk niet dezelfde motor als de F-150 Raptor. Hij heeft een bi-turbo 2.0 EcoBlue diesel, met 213 pk en 500 Nm. Die motor is gekoppeld aan een nieuwe tientraps automaat. Motor en transmissie geven voldoende kracht en souplesse om eigenlijk zonder zorgen en ook zonder veel na te denken door het terrein te rijden. Best fijn, want zo kunnen we ons concentreren op het soms moeilijk begaanbare terrein.

Vast
De rotsen gaan over in zand, dus de modus gaat van Rock naar Mud/Sand. Eerst rijden we over het strand, daarna gaan we echt een stukje woestijn in. Daar worden onze terreinskills echt aangesproken. Die van de Raptor ook, maar die is gemaakt voor omstandigheden als dit. Wij moeten duidelijk weer wennen aan alleen maar zand onder de wielen. Met kleine subtiele, stuurbewegingen en flink wat power moeten we de Ranger Raptor over de duinen leiden, maar de dosering van beiden is lastig. We staan zelfs een keertje vast. Omdat je zo veel gas moet geven is het soms lastig om de aandrijflijn aan te vullen. De EcoBlue diesel geeft overigens geen krimp en brult fraai bij flink wat toeren, al is daar wel een akoestisch foefje van Ford voor nodig.

Niet naar Nederland
De Rangor Raptor die we op deel twee van de route rond Essaouira mee krijgen is Conquer Grey. Net als de blauwe Ranger Raptor heeft hij een dubbele cabine, een crew cab. De Ford Ranger Raptor wordt in Europa enkel leverbaar met die dubbele cabine en, u voelt ‘m misschien al aankomen, dat is geen goed nieuws voor de Nederlandse markt. Zonder de verlenging van het chassis en carrosserie kan de Ranger Raptor niet voldoen aan onze fiscale regels, en dus is een grijs kenteken niet mogelijk. Daarom, en dat is droevig nieuws, komt de Ford Ranger Raptor niet naar Nederland. Zucht. Maar goed, dat de Belastingdienst niet zo was van het leuker maken, dat wisten we al…

Baja all out!
Als de Belastingdienst ons niet ter wille is, dan maken we er zelf wel een feestje van. Want als we voor de tweede keer bij het strand van Essaouira aankomen, mag de Baja-modus eindelijk aan. De Ranger Raptor verandert hiermee echt in een performance rally-auto, compleet met lekker losse achterkant. We sturen en sleuren en hebben veel plezier, ook al weten we heel goed dat als we eenmaal Marokko straks weer verlaten, we de Ranger Raptor nooit meer zullen zien. Alhoewel de Ranger Raptor een reden zou kunnen zijn om mee te doen in een aflevering van ‘Ik Vertrek’….

De kans dat veel mensen gaan emigreren om in een Ranger Raptor te kunnen rijden is echter klein. Toch is er ook goed nieuws. De nieuwe Ranger Raptor komt dan wel niet naar Nederland, de gewone nieuwe Ranger, eventueel in stoere Wildtrak-uitvoering, komt wel naar Nederland, maar ook niet in Crew Cab – uitvoering. De Ranger heeft well dezelfde krachtige EcoBlue dieselmotor, ook verkrijgbaar met 213 pk. De tientraps automaat is ook gewoon leverbaar. Daarbij komt nog dat de Ranger Raptor weliswaar 2.500 kg heeft, maar de Ranger heeft 1000 kg aanhanggewicht extra, 3,5 ton in totaal dus. Met de Ranger is er dus weliswaar iets minder fun, maar minstens zoveel functie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.