Nieuws

Foto’s + VLOG – RAM 1500 komt naar Nederland!

Het Zwitserse bedrijf KW Auto is sinds vorig jaar de officiële Europese importeur van Dodge en RAM. Inmiddels zijn er vier van tien beoogde officiële Nederlandse dealers aangesteld en is grijze import van de geliefde RAM pick-ups niet meer nodig. Bestelauto kon exclusief rijden (onroad èn offroad) in de nieuwste generatie RAM 1500.

KW Auto of KWA staat voor Klintberg & Way Automotive, een Zwitserse dochter van het Zweedse Klintberg & Way Group. Oorspronkelijk lag de nadruk op Zweden, de laatste jaren is er forse expansie geweest, resulterend in 4200 dealerschappen in 37 Europese landen. Er zijn dochters voor onderdelen, wielen en andere zaken, plus een groot homologatie- en conversiecentrum in het Duitse Bremerhaven. Een omvangrijke automotive-speler dus, reden waarom FCA International Operations KW Auto heeft aangewezen als officiële Europese importeur voor Dodge en RAM. Dat betekent dat er vanaf nu geen grijze import meer nodig is voor de in ons land zeer geliefde RAM pick-ups. De RAM was vorig jaar met 565 stuks met afstand de best verkochte pick-up in Nederland, hij liet de Europese pick-ups ver achter zich. KW Auto is nu bezig om een dealernetwerk op te zetten in diverse Europese landen, ook in Nederland. “Er is een lijst samengesteld van 30 potentiële dealers, uiteindelijk zullen er 10 dealers in Nederland worden aangesteld, ten laatste in 2021”, vertelde KWA CEO Alessio Castelli aan Bestelauto. Op dit moment zijn er al vier van de tien dealers bekend. Dat zijn Dusa Import Cars uit Amsterdam, Kien uit Velp, Koenens Autobedrijf uit Echt en VDS Automotive uit Benthuizen.

Imposant
In het flagshipstore van KW Auto in het Zweedse Stockholm kunnen we voor het eerst ‘officieel’ kennismaken met de RAM 1500 voor modeljaar 2019. Allereerste indruk: wat is die RAM groot!  Met bijna zes meter lengte en (over de spiegels) 2,5 meter breedte is hij echt forser dan de pick-ups uit Europa. De RAM ziet er imposant uit, met zijn hoge neus. Net zo imposant is het plaatje op de motorkap: 1500, HEMI 5,7 L, staat er op. Als we de deur opentrekken schuift er automatisch een treeplank tevoorschijn. Wat een entree! Het interieur borduurt voort op dat van de 2018-versie, met veel leer en luxe en centraal in het dashboard een 8,4 inch of zelfs 12 inch display, compleet natuurlijk met Android Auto / Apple Car Play en alle connectivity die je nodig hebt. Een muziekje opzetten is een genot dankzij het Harman Kardon Premium Audio systeem met 19 (!) speakers. De smartphone kunnen we draadloos opladen. De comfortopties zijn, hoe kan het ook anders met een Amerikaanse auto, schier oneindig. Stoelverwarming hadden we wel eens eerder gezien in een pick-up, maar stoelventilatie en een massagestand nog niet eerder. In het model in de showroom zien we ook een te openen panoramadak over de volle lengte van het dak, keyless entry en luchtvering rondom.

CNG
Luchtvering rondom, dat doet vermoeden dat we met een zwevend tapijt op weg gaan. Maar als we met de RAM 1500 wat rondjes kunnen rijden op een nabijgelegen parcours blijkt die angst ongegrond. Natuurlijk, de RAM is wat weggedrag betreft iets zompiger dan Europese pick-ups, maar we kunnen het kwalificeren als comfortabel en zeker niet als vervelend. Naast het stuur van de RAM 1500 zit een unit waarmee we eenvoudig, bijna intuïtief de 8 gangs automaat kunnen bedienen. 4WD heeft een autostand, maar er is ook 2WD mogelijk, en natuurlijk alle nodige offroad-standen. Maar zover zijn we nog niet: eerst rijden we op het asfalt. De automaat is verbonden met de beroemde 5,7 liter HEMI V8, goed voor 395 pk en 556 Nm aan koppel. Dat is heel erg veel en het nodigt enorm uit tot scheuren op het kleine baantje. De paar bochten die we tegenkomen zijn makkelijk te nemen dankzij de elektro-hydraulische besturing. Al sturend moeten we wel denken aan emissie-eisen en milieuzones. Het doet ons vermoeden dat de RAM 1500, met een CO2-uitstoot van 298 gr/km, daar misschien niet zo’n graag geziene gast is, zijn postuur nog daargelaten. Goed nieuws daarom is dat de HEMI is uitgerust met een Multi-Displacement System, wat inhoudt dat bij lage of constante snelheden op de snelweg vier van de acht cilinders worden uitgeschakeld. Om niet leeg te lopen op brandstofkosten werd op de RAM pick-ups in Nederland vaak een LPG-installatie gemonteerd. Dat blijft mogelijk. KW Auto gaat in haar conversie- en homologatiecentrum in Bremerhaven LPG- maar ook CNG-ombouw uitvoeren. Daarmee ben je dus verzekerd van OEM-kwaliteit ombouw, plus de bijbehorende garantie. KW Auto zegt dat het traject met een officiële importeur, homologatie en ombouw de kwaliteit van aanpassingen aan de RAM’s moet verbeteren. Het kwam in het verleden nog wel eens voor dat er een lokale handige Harry knutselde aan een RAM op een wijze die een doorn in het oog was van de fabrikant. In Amerika weet men ook dat ongelimiteerd uitlaatgassen uitstoten niet langer kan en daar wordt – het is waarschijnlijk vloeken in de kerk voor HEMI-fanaten – gewerkt aan een hybride-aandrijving voor de RAM. Tot slot nemen we nog even plaats op de achterbank. Daar is voldoende ruimte voor volwassenen en dus ook voor kinderen. Het maakt de RAM geschikt als bedrijfswagen voor door de week en gezinsauto in het weekend. Eén tip: wees voorzichtig met de rechtervoet want anders hangen de koters al snel groen en geel in de veiligheidsgordel…

Grijs kenteken 
Na tig rondjes op het asfalt mogen we met de RAM eindelijk ook het terrein in. Gelukkig maar, want daar is een pick-up toch ook voor bedoeld. Met 4WD Auto ingeschakeld en de luchtvering op standje hoog mogen we over een klein offroad baantje rijden. Al snel blijkt dat de RAM daar niet echt van onder de indruk is. Koppel en vermogen sleuren de auto zonder moeite over heuvels, door water en moeilijk begaanbaar terrein. Ook hier blijkt de RAM 1500 fors. Het doen ons terugdenken aan de woestijn in Oman, daar lijkt de RAM ons veel meer op zijn plek en daar zouden die 395 paarden echt kunnen galopperen. Als de RAM flink vies is van onze offroadervaringen kijken we nog even in de laadbak. Die is van voldoende afmetingen om in Nederland ook met de Quad of Crew Cab aan het fiscale regime voor het grijs kenteken te voldoen. Dankzij het relatief lage eigen gewicht van de RAM mag er altijd dik 1000 kg mee in de bak. Het aanhangwagengewicht is even hoog als het totaalgewicht: 3500 kg. Precieze prijzen voor de Nederlandse markt zijn nog niet bekend. Hou rekening met bedragen tussen de 50.000 en 60.000 euro.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.