
Er komen momenteel veel nieuwe elektrische bestelauto’s op de markt, maar vanaf de overkant van de Atlantische Oceaan kwam de Ford F-150 Lightning een paar dagen naar Nederland. En dat is echt de overtreffende trap van EV, genoeg om van elke petrolhead een elektrohead te maken.




De Amerikanen denken standaard in groot, indrukwekkend en krachtig. Dat kun je zien aan hun voorliefde voor dikke pick-ups. Daar moet traditioneel een brullende V8 in. Maar toen Ford vorig jaar de volelektrische F150 Lightning introduceerde, wisten de Amerikanen niet hoe snel ze die moesten bestellen. Gevolg: de auto is totaal uitverkocht. Op de een of andere manier wist Ford er eentje naar Europa te halen voor demonstraties. En dus staan we nu naast een blauwe, imposant grote F-150 Lightning. De auto is 5,91 m lang, 2,03 m breed (zonder spiegels) en net geen twee meter hoog. De wielbasis is maar liefst 370 cm. De F-150 Lightning heeft een sterk stalen chassis, maar de carrosserie is van aluminium. Als we een rondje rond de auto lopen zien we dat hij op vrij normale banden staat. Best logisch, want in Amerika is een pick-up als deze gewoon een allround auto, die je overal voor gebruikt. Een echte offroader is hij niet, daar hebben ze in de States een Raptor voor. De aandrijflijn van de F-150 Lightning bevindt zich laag in het chassis: de twee elektromotoren bevinden zich bij de beide assen (er is permanente vierwielaandrijving) en de accu’s liggen laag in het chassis, wat altijd goed is voor het zwaartepunt. Gevolg is dat waar normaal de motor van een auto zit, nu een enorme, 400 liter grote ‘frunk’ zit. Ford heeft er een handige opbergplek voor laadkabels gemaakt, maar er zitten ook vier stopcontacten en USB-poorten. Die vervelende collega voor de grap in de ‘frunk’ stoppen werkt niet, want er zit – heel Amerikaans – een escapeknop aan de binnenkant. De F-150 Lightning heeft trouwens optioneel de mogelijkheid om andere voertuigen bij te laden, maar met Ford Intelligent Backup Power ook de mogelijkheid om je huis van stroom te voorzien!
Zwaar
Aan de andere kant van de F150-Ligthning vinden we een grote laadbak. De klep opent (natuurlijk) elektrisch, en Ford heeft een comfortabel opstapje in de klep verwerkt. De laadbak is 170 cm lang, 165 cm breed en 55 cm hoog. Laat je de klep openstaan bij lange lading, dan heb je 62 cm extra laadlengte. We horen van Ford dat het laadvermogen 600 kg is, al lezen we in de specificaties dat het wel 800 tot 1000 kg is, afhankelijk van de gekozen specificatie. F-150’s zijn natuurlijk bewezen trekpaarden, maar door het hoge eigen gewicht van deze auto (omstreeks 2950 kg) moet je opletten hoeveel je trekt en dat je niet met een C1- of zelfs C-rijbewijs moet gaan rijden.














Rapido
De twee elektromotoren in deze F-150 Lightning leveren samen 580 pk en 1050 Nm koppel. Dat betekent dat we ook het grootste accupakket krijgen, goed voor 131 kWh. Het levert een reële actieradius op van 452 km. In het interieur van de Ford is het groot en luxe dat de klok slaat. Je zit riant en voelt je werkelijk koning van de weg. Verbrandingsmotor of niet, dat gevoel blijft. We wennen snel aan het 15 inch (!) grote display centraal in het dashboard. De 580 pk zorgen dat je rapido van zijn plek komt, maar dat kenden we ook al van de V8-pick-ups. Veel leuker vinden we het om te weten dat de F-150 Lightning slimme lithium-ion pouch accu’s heeft, een nieuwe generatie die ook in de E-Transit Custom komt. Wel fijn is het natuurlijk dat deze auto een dubbele cabine met prima achterbank heeft. Zo is hij een werkauto door de week en een gezinsauto als je niet werkt. In Amerika heeft de auto ook echt deze functie. Wij denken bij een pick-up al gauw aan offroad, maar in de US is de F-150 Lightning een asfaltridder. Maar wij merken al snel dat hij in Nederland bospaden en het platteland met gemak aan kan. Rijden in deze F-150 Lightning is sowieso een feest. We missen de brom van een verbrandingsmotor geen moment en noemen ons vanaf nu definitief elektrohead. Het gemiddelde verbruik van 28 kWh/100 km stemt daarbij meer dan tevreden. Natuurlijk is het wel zo dat een Amerikaanse pick-up eigenlijk te groot is voor de Nederlandse steden en dorpen. Maar er is nu in ieder geval geen reden meer om hem te weren vanwege zijn uitstoot!
Groene import
De F-150 Lightning kost in de VS een kleine 40.000 dollar. Maar de auto is zo gewild dat er zelfs gehandeld wordt in productieplekken en de prijzen hard stijgen. In Nederland staat er een F-150 Lightning te koop voor dik 140.000 euro. Een reële prijs, ook voor onze luxe Lariat-uitvoering, zou 100.000 euro zijn. Wie een F-150 Lightning in Nederland wil hebben, is afhankelijk van de bekende grijze import. Maar toch, we hebben stille hoop dat Ford Europa deze auto zelf naar Europa haalt. Want met een pick-up met nul-emissie spreek je al snel van groene import, of niet dan?