Nieuws

Na een eerste kennismaking in Amsterdam in februari konden we onlangs in Kopenhagen met de definitieve versie van de langverwachte Volkswagen ID. Buzz Cargo rijden. Is dit echt de nieuwe klassieker, de elektrische versie van de legendarische Bulli?

Jarenlang schermde Volkswagen met een futuristische versie van de legendarische Bulli, het Volkswagen-busje waar iedereen van houdt en die natuurlijk ontworpen is door Ben Pon. Of en hoe je vanuit hemelsferen kan kijken naar nieuwe auto’s weten wij niet, maar we vermoeden dat de nieuwe ID. Buzz de goedkeuring van de oude meester zou kunnen wegdragen. Als we een eerste rondje rond de auto maken, we hebben natuurlijk een ID. Buzz Cargo meegenomen, vallen ons de ronde vormen aan de voorkant op. Die zijn nu veel beter zichtbaar als met de gecamoufleerde versie die we in Amsterdam reden. De in two-tone lak gespoten ID. Buzz Cargo oogt nu al guitig, en we kunnen zo zien dat moderne hippies weer hun eigen uiting aan hun VW-busje gaan geven. Wat we waarschijnlijk eerder zullen zien, is een normaal witte ID. Buzz Cargo met de belettering van de lokale schilder of aannemer. Benieuwd hoe dat er uit ziet, en dan zonder de soms wel 20 inch grote wielen van deze besteller. De styling is goed gelukt, kijk alleen maar eens naar de LED-verlichting, maar ook naar de drie stripes aan de zijkant en de subtiele achterspoiler. De ID. Buzz Cargo is in totaal 4,71 m lang, 1,99 meter breed (zonder de spiegels) en 1,95 m hoog. Dat betekent dat hij in elke reguliere parkeergarage past. De wielbasis is maar liefst 2,99 meter. Dat is net zoveel als de T6.1, maar die is bijna twintig centimeter langer. De lange wielbasis bezorgt de ID. Buzz Cargo veel binnenruimte en een goede wegligging. Het MEB-platform zorgt voor een uitgekiende indeling van het chassis van Volkswagens nieuwste besteller. Aan de achterzijde zien we een achterklep, maar we horen dat twee deuren achter ook mogelijk is. De zijschuifdeur rechts kan indien gewenst vergezeld worden van een zijschuifdeur links.

Natuurlijkvriendelijk

Instappen dan maar. In Amsterdam was het dashboard nog bedekt door doeken, nu is alles definitief en ligt het open en bloot. We zien weer de displays achter het stuur en midden op het dashboard. Volledig digitaal maar wel hypermodern. We hebben van andere media wel gemopper gehoord op deze systemen in de ID. 3 en ID. 4, maar wij herkennen ons niet in die kritiek. Het werkt eigenlijk allemaal net als je smartphone. Het dashboard zit solide in elkaar, al zijn de materialen wat hard. Onder de voorruit vinden we over de gehele breedte een grote opbergbak, inclusief twee aansluitingen voor USB-c en 12V. Ook op het dashboard: twee bekerhouders. In de cabine vinden we verder voldoende opbergruimte. De Cargo-versie van de ID. Buzz heeft standaard plek voor drie personen, want er is een bankje naast de bestuurder. De middelste persoon zit met zijn knieën ook nog redelijk, want er is geen pook natuurlijk. Volkswagen gaat voor de ID. Buzz voor natuurlijkvriendelijke materialen in het interieur. Zo is er voor de als leer ogende materialen geen dierlijk materiaal gebruikt.

Gewicht

We kijken voor vertrek nog even in de laadruimte. Die is zoals we eerder melden 3.900 liter groot. Er mag 650 kg aan lading in. Aan de trekhaak mag 1.000 kg, heel netjes voor een e-besteller. We horen dat in toekomstige langere versies, dan wel de 4×4, wellicht 1800 kg trekvermogen mogelijk is. De ID. Buzz Cargo zoals wij hem in Kopenhagen reden is 2350 kg zwaar, het totaalgewicht is dus 3 ton.

Draaicirkel

Een goede rit door de binnenstad van Kopenhagen doet ons hetzelfde als in Amsterdam ervaren: een soepele aandrijflijn, dankzij de 205 pk sterke elektromotor op de achteras en een koppel van 310 Nm, krachtig ook, zeker als het vermogen direct beschikbaar is. De auto rijdt ontzettend fijn, mede dankzij de multi-link achterwielophanging maar ook door de lange wielbasis en spoorbreedte. Omdat er onder de ‘motorkap’ aan de voorzijde geen motor zit, hebben de voorwielen veel ruimte om te draaien en is de draaicirkel 11,1 meter. Heel fijn in de binnenstad met manoeuvreren. Over manoeuvreren gesproken, Park Assist Plus, de parkeerassistent van VW, heeft nu een memoryfunctie waarmee hij moeilijke parkeermanoeuvres kan opslaan en je dus nooit meer staat te hannesen bij het parkeren op die ene moeilijke plek. De ID. Buzz Cargo zit vol met assistentiesystemen. De handigste vinden wij toch ACC met start/stop functie en lane keep assist. Zelfs in de stad of bij files werkt zit feilloos en dat is voor de bestuurder wel zo comfortabel. In de stad ervaren we trouwens ook weer dat hoge verkeerslichten lastig zichtbaar zijn vanaf de bestuurdersstoel. Of dit komt door de voorruit of het lange dashboard laten we in het midden, maar in de praktijk leun je regelmatig naar voren om te zien om te zien of het al groen is.

Test

De 77 kWh batterij is goed voor een actieradius van 424 km. We merken dat in de stad met de automaat in standje B er goed te regenereren valt. Zo goed zelfs dat de voetrem bijna niet meer gebruikt hoeft te worden. Volkswagen geeft zelf een verbruik af voor de ID. Buzz Cargo van circa 20.4 kWh / 100 km. Dat gaan we graag nog een keer uitproberen in een reguliere test.

De Volkswagen ID. Buzz Cargo is in Nederland nu te bestellen vanaf 46.200 euro. Dat is meer dan je gewend bent voor een T6.1 maar met slim gebruik van subsidies kun je dit nog laten zakken. Voor dat geld krijg je overigens wel een volelektrische, emissievrije, muisstille en hypermoderne bestelauto. Het heeft er bovendien alles van weg dat je met deze Volkswagen ID. Buzz Cargo een echte klassieker in de ware zin van het woord in bezit hebt.


3 reacties op “Foto’s + VLOG: Rijden met de Volkswagen ID. Buzz Cargo

  1. B.T.B.b.v. schreef:

    Mooi en ruim maar de prijs ???!!!

  2. B.T.B.b.v. schreef:

    Zo te zien mooi en ruim is deze met dubbel cabine verkrijgbaar, en het belangrijkste wat is de prijs.

  3. Arjan Velthoven schreef:

    De prijs? Die staat toch echt in het artikel genoemd.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.