Nieuws

Hapert biedt composiet vloer aanhangwagen

Ook een aanhanger moet met zijn tijd meegaan. Met een recyclebare composiet vloer zet Wagenbouw Hapert een belangrijke stap naar een duurzame aanhangwagen.

Als een lasagne opgebouwd, uit verschillende lagen van glasvezel en polypropyleen. Licht van gewicht en toch sterk. De composiet vloer van Hapert Aanhangwagens is een noviteit in de branche.

In vliegtuigen, boten, bussen en trailers wordt het kunststof materiaal al langer gebruikt. De Hapertse marktleider in aanhangwagens in Nederland acht de tijd er ook rijp voor. “Wij zijn duurzamer gaan denken. Dat geldt ook voor aannemers en hoveniers”, zegt directeur Ad Keeris.

Duurzaamheid is een actueel onderwerp over de gehele transportsector, zo stelt Keeris. “Op termijn moet de houten vloer daarom plaats gaan maken voor composiet. Hout is een prachtig materiaal echter is composiet de helft lichter, langer bruikbaar, duurzamer en is makkelijk recyclebaar.”

Op dit moment wordt er vooral hout gebruikt welke is samengesteld uit lijm en een kunststof ofwel chemische toplaag. Het composiet materiaal heeft daarentegen door de samenstelling het voordeel dat het eenvoudiger en volledig recyclebaar is, vertelt Lenard Kuklewski die bij het bedrijf verantwoordelijk is voor de toeleveringsketen. “Van dit composiet kunnen na vermaling door middel van spuitgieten kunststof producten als bijvoorbeeld plastic dopjes worden gemaakt. Deze vloer is ook niet gevoelig voor weersinvloeden en temperatuurverschillen en de toplaag is eenvoudig te repareren. De aanhangwagen kan een leven lang mee.”

De composiet vloer wordt volgens specificaties van de Hapertse bouwer lokaal geproduceerd door Compoform, welke met haar nieuwe fabriek gevestigd is in Ospel. Zij hebben voor deze vloeren een speciale, circa zeventig meter lange productielijn ingericht.

De eerste wagens met de nieuwe vloer zijn in Hapert gemonteerd. In juli start in Ospel de serieproductie van de vloeren voor de eerste honderden wagens. De bouwer verwacht niet onmiddellijk een kassucces te kunnen vieren. De traditioneel ingestelde branche zal even moeten wennen. “We gaan de composiet vloer optioneel aanbieden. We stappen nog niet volledig van hout af. We willen de markt laten proeven aan dit product en de voordelen hiervan laten ervaren”, verklaart Kuklewski.

Hij is er van overtuigd dat de koper met de composiet vloer uiteindelijk goedkoper uit is. De aanhangwagen wordt in aanschaf een paar procent duurder, maar daar tegenover staan de lange levensduur en lagere brandstofkosten. “Het houten materiaal weegt tien tot vijftien kilo per vierkante meter, het composiet vier tot zes kilo. Het gebruik van composiet materiaal kan een gesloten aanhanger in totaal zo’n 250 kilo lichter maken en een kipper met stalen vloer zo’n 120 kilo.” Met een lichtere aanhanger kan zuiniger worden gereden en genereer je ook minder uitstoot.

De extra versterkte toplaag maakt de vloer supersterk en zou ook nog  tot een lichtere constructie van de wagen kunnen leiden. “Mogelijk hoeven we door de eigenschappen en sterkte van de vloer minder ondersteunend staal toe te passen.”

Voor het ongeveer honderd medewerkers tellende bedrijf is de composiet vloer sowieso de opmaat naar meer, maakt directeur Keeris duidelijk. Getest wordt al of ook voor de wanden van de wagen composiet kan worden toegepast.

De diverse huidige uitdagingen in de toelevering van traditionele materialen als staal, hout en kunststof geven nog eens een extra impuls aan de zoektocht naar alternatieve, duurzame oplossingen.

Wagenbouw Hapert kijkt daarnaast of het zoveel mogelijk duurzaam werkende toeleveranciers kan vinden. “We zetten ook al aluminium in van een leverancier die bij de productie enkel elektriciteit uit hernieuwbare bronnen toepast. Hierbij wordt bijvoorbeeld gebruik gemaakt van de energie van een eigen waterkrachtcentrale. We willen graag de meest duurzame wagens produceren. De composiet vloer is een lange termijn investering. Uiteindelijk zal die in verdere groei van het bedrijf resulteren.”

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.