
Hyvia en Plug eisen tijdens de Formule 1 Grand Prix van Nederland op Zandvoort de aandacht op voor de toepassing van waterstof in mobiliteit. Zowel Hyvia als Plug zijn partners van het BWT Alpine F1 Team tijdens het raceweekend. Een Hyvia Master bestelauto reed afgelopen week een roadtrip van Frankrijk naar Zandvoort.

Bij de opening van de Nederlandse Grand Prix zullen de CEO’s van Alpine, Hyvia, Plug en Renault Group acte de présence geven en samen in gesprek gaan over duurzame mobiliteit met waterstof op een congres met de naam ‘Fueling the future with hydrogen’. Waterstof kan trouwens ook worden toegepast in racewagens, zoals Alpine al laat zien met haar Alpenglow conceptauto. “Bij Alpine zijn races, en Formule 1 in het bijzonder, echte laboratoria voor de ontwikkeling van de technologieën van morgen. Alpenglow stelt ons in staat om verschillende mogelijkheden te onderzoeken rond de waterstof verbrandingsmotor, die zeer geschikt is voor sportieve toepassingen. Waterstof zal waarschijnlijk een essentiële energiedrager zijn voor de mobiliteit van morgen. Alpine moet zich in de voorhoede van dit onderzoek bevinden, omdat waterstof wel eens een essentiële stap zou kunnen zijn in de decarbonisatie van de volgende generatie Formule 1- en endurance racewagens,” legt Bruno Famin, VP Motorsports Alpine, uit. Hij verwacht dat in in 2031 een F1-auto op waterstof realiteit kan zijn.
Als het gaat om bestelauto’s is Nederland een belangrijke markt voor de Hyvia Master Van H2-Tech. Bestelauto reed in mei als eerste met de waterstofbesteller van Hyvia. “Sinds zijn debuut in juni 2021 heeft Hyvia zijn stempel gedrukt op de markt voor lichte bedrijfsvoertuigen op waterstof met brandstofceltechnologie. Onze ambitie is om tegen 2030 30 procent van het segment in Europa in handen te hebben. Na homologatie in Europa begin 2023 is de Renault Master Van H2-Tech getest in Nederland, Frankrijk, Spanje en meer recentelijk in Duitsland. Nederland is een belangrijke markt voor Hyvia. We hebben net orders getekend met belangrijke Nederlandse spelers, GP Groot, Warmtebouw en Pot Verhuizingen. We leveren in september een Renault Master Van H2-Tech aan het team van Alpine in Viry-Châtillon, voor al hun logistieke behoeften. Dat hebben we deze week al geïllustreerd met de F1 Grand Prix roadtrip die we maakten, van Frankrijk naar Nederland”, legt David Holderbach, CEO van Hyvia uit.
Partner Plug is van belang voor de brandstofcel en tankstations. “Plug bouwt al enkele jaren aan een compleet ecosysteem voor groene waterstof, met integratie van de hele waardeketen van productie, opslag en levering. We hebben een belangrijke bijdrage aan het koolstofvrij maken van de economie, met meer dan 60.000 brandstofcelsystemen en de installatie van meer dan 185 tankstations, meer dan wie ook ter wereld. In Europa ondersteunen we samen met onze partner Renault Group de ontwikkeling van waterstofvoertuigen met Hyvia, door onze geavanceerde brandstofceltechnologie en de productie van groene waterstof met behulp van proton exchange membrane (PEM) elektrolyse. Wij zijn al drie jaar een trotse partner van het BWT Alpine F1 Team en zijn enthousiast over de komst van waterstof in de Formule 1,” legt Andy Marsh, CEO Plug, uit. Geconfronteerd met de aloude kritiek dat het gebruik van waterstof veel energie kost, moet Marsh glimlachen. “De technologie ontwikkelt zich continu. Dat is zo als het gaat om accu’s, maar ook als het gaat om elektrolysers. De volgende generatie gaat zoveel efficiënter zijn dan wat er nu op de markt is. Kijken we naar de energy-efficiency, dan ligt die nu op 66 procent. Dat gaat snel stijgen naar 75 procent en dan naar 90 procent in 2030.” Volgens Marsh moet de maatschappij ook veel verder kijken dan mobiliteit als het gaat om waterstof. “Waterstof kan ook worden toegepast in industrie, bouw, havens, noem maar op. Dat kan allemaal bestaan naast waterstof in mobiliteit en het kan elkaar waar nodig versterken. De potentie van waterstof is veel groter dan enkel automobiliteit. Maar ook dan blijft gelden: als je de hele dag moet rijden, moet je gaan voor waterstofauto’s.” Marsh liet zelfs al merken dat een nieuwe generatie Hyvia H2 bestelauto’s niet ver weg is.

Het is niet voor niks dat Hyvia en haar partners Nederland als belangrijke markt ziet. “Nederland loopt al enkele jaren voorop op het gebied van emissievrije mobiliteit. In 2025 zullen zo’n dertig steden emissiearme zones zijn. Renault Groep is een van de leiders in deze snel veranderende Nederlandse markt. Ons doel is om deel uit te maken van deze trend door voertuigen met een lage CO2-uitstoot aan te bieden om aan de sterke vraag van met name professionals te voldoen. Met de eerste orders getekend en met onze vier strategische Hyvia-partners voor service, reparatie en onderhoud: Bochane Groep, Stam Autobedrijven, Terwolde en Van Mossel, hebben we de weg vrijgemaakt om deze trend uit te breiden met lichte bedrijfsvoertuigen op waterstof”, aldus Anouk Poelmann, CEO Renault Groep Nederland.
Foto’s: Hyvia/DPPI