Nieuws

Iveco Daily Hybrid voor Enexis in Venlo

De afdeling Realisatie E van netwerkbedrijf Enexis in Venlo nam onlangs een nieuwe hybride vrachtwagen in gebruik. De officiële overdracht vond plaats bij Iveco dealer Charles Feijts Bedrijfswagens in Venlo.

2013-11-03 Venlo - Enexis Iveco Daily Hybride (foto Henk Winckens)_21

Een mobiele werkplaats gebouwd op een Iveco Daily 70C21 Hybrid, milieuvriendelijk aangedreven en zwaar genoeg om op een veilige manier onderhoud te verrichten aan 10kV-schakelinstallaties. De servicewagen gaat qua eigen gewicht de 3.500 kilo ruim voorbij want alleen het Hybrid systeem voegt al 700 kilo toe aan het voertuig. Nieuw is echter dat dit meer gewicht gecompenseerd wordt door de wetgever waar het gaat om het benodigde rijbewijs. Dat is het gevolg van een wijziging in de rijbewijs richtlijn die toestaat dat voertuigen met hybride aandrijving meer mogen wegen dan 3,5 ton met een B rijbewijs. Er is dus geen laadvermogen penalty voor de Daily Hybride. In tegendeel zelfs, door de ‘plug-in’ hybride techniek kan met B rijbewijs gereden worden met totaalgewichten tot 7,5 ton. Zelfs na montage van een laadklep blijft er meer dan genoeg nuttig laadvermogen over bij deze oplossing.

Omgebouwd

2013-11-03 Venlo - Enexis Iveco Daily Hybride (foto Henk Winckens)_09Dit Daily chassis is omgebouwd naar hybride door het toevoegen van een 30 kW elektromotor die wordt gevoed met een 96 Volt batterijpakket. De batterijen worden opgeladen met een extern stopcontact. Op deze manier wordt diesel bespaard en kan er gedeeltelijk worden gereden op goedkope elektriciteit, daarmee is het een zogenaamde ‘Plug-in Hybrid’.

Enexis had een aantal redenen om te kiezen voor de unieke Iveco Daily met een toegestaan totaalgewicht van maar liefst 7.000 kg. Naast het feit dat de vrachtwagen zowel op een dieselmotor alsook elektrisch kan rijden zijn er meerdere voordelen waaronder een hoog netto laadvermogen door een degelijk ladderchassis van voor- tot achterbumper en het feit dat een B rijbewijs voldoende is voor het besturen van de vrachtwagen door een speciale overheidsmaatregel die alleen geldt voor hybride vrachtwagens. Daarnaast reduceert elektrisch rijden de CO2-uitstoot van het voertuig, waarmee Enexis een steentje bijdraagt aan een betere leefomgeving.

Het is de eerste hybride vrachtauto in het wagenpark, en daarmee een mijlpaal bij Enexis. Meer en meer elektrische- en hybrideauto’s komen beschikbaar op de markt en ook in het wagenpark van het netwerkbedrijf. Met deze nieuwe technologieën wil Enexis graag testen om te ervaren of deze ook inzetbaar zijn binnen haar primaire bedrijfsprocessen.

 


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.