Nieuws

De politiek komt in het geweer tegen het eindigen van de overgangsregeling voor het besturen van ZE-bestelauto’s tot 4.250 kg met een B-rijbewijs. In een motie vraagt D66 nu aan de regering om de einddatum van 1 januari 2024 te verlengen tot het moment dat er nieuwe wetgeving is. De stemming is volgende week. Dat meldt TLN.

Vanaf 1 januari 2023 mogen bestuurders met een B-rijbewijs onder voorwaarden een Zero Emissie (ZE)-bestelauto besturen tot een maximum gewicht van 4.250 kg. De regeling is een vervolg op eerdere proeftrajecten van het ministerie van IenW. Deze zijn destijds gestart om de invoering van ZE-bestelauto’s in stedelijke gebieden te versnellen. Het hogere gewicht is nodig om het extra gewicht voor het batterijpakket te compenseren zodat er geen verlies van laadvermogen is. Technisch gezien zijn de bestelauto’s waar het om gaat N2-voertuigen. Dat zijn volgens de Europese definitie voor het vervoer van goederen ontworpen en gebouwde voertuig­en met een maximummassa van meer dan 3,5 ton, maar niet meer dan 12 ton. De elektrische bestelauto’s in dit geval mogen maximaal 4250 kg wegen, maar dat valt afhankelijk van de accugrootte ook vaak lager uit, vertelt RAI Vereniging aan Bestelauto. 4.250 kg is het maximum en is de optelsom van 3500kg (normale grens van B rijbewijs) en het gewicht van het accupakket. Als de accu 400kg weegt dan mag het voertuig dus 3500+400=3900 kg wegen en niet 4250. Weegt de accu 900 kg dan mag het voertuig 3500+900=4250 wegen, want 4250 kg is het maximum.

De wetgeving voor de vrijstellingsregeling had op 1 januari 2023 klaar moeten zijn, maar die datum bleek voor het ministerie niet haalbaar. Daarom is gekozen voor een tijdelijke overgangsregeling tot het moment dat de wetgeving er is. De wetgeving is recent opnieuw uitgesteld en zal volgens IenW op zijn vroegst pas medio 2024 in werking treden.

In het kader van de huidige overgangsregeling is met politie en ILT afgesproken dat er tot 1 januari 2024 niet gehandhaafd wordt op rijbewijs C. Ook mogen er na 1 oktober 2023 geen nieuwe bestelauto’s meer worden geregistreerd. Bij het vastleggen van beide data was de gedachte dat er tegen die tijd wetgeving zou zijn. Dat is dus niet het geval.

Er is al eerder aan het ministerie gevraagd beide data op te schorten tot het moment dat er nieuwe wetgeving is. Volgens de juristen van IenW is dat niet mogelijk. De gevolgen zijn groot voor bedrijven die aan de regeling deelnemen. Als er niets verandert moeten alle bestelauto’s uit de regeling na 1 januari worden uitgerust met een tachograaf en mag er alleen in worden gereden door een bestuurder met een C-rijbewijs. Een andere optie is om de voertuigen te laten terugkeuren naar 3.500 kg. Maar dat betekent een verlies van laadvermogen van 750 kg. Of bedrijven moeten de auto’s stilzetten totdat er nieuwe wetgeving is. De kosten voor de verschillende opties lopen in de duizenden euro’s per voertuig.

Maar om hoeveel bestelauto’s gaat het nu precies? Meer dan je op het eerste gezicht denkt. Tot een paar jaar geleden waren elektrische 4,2 tonners zo onpopulair dat Volkswagen en MAN ze zelfs weer van de markt haalden. Nu liggen de zaken anders. “Precieze cijfers heb ik niet, maar op basis van registraties schat ik in dat er nu zo’n 1.500 bestelauto’s op de weg die gebruik maken van de overgangsregeling. Zo veel ja. Ik weet dat onder meer grote fleetowners daarbij zitten, onder meer DHL met 700 bestelauto’s”, aldus Ambro Smit van TLN. Ook Gert Jan Jonker van gespecialiseerd dealer Bluekens EV komt met wat tellen wel op die 1500 e-bestellers met extra laadvermogen. Volgens RAI Vereniging gaat het om reeds rijdende auto’s, reeds georderde auto’s die nog geproduceerd moeten worden of reeds bestelde en geproduceerde auto’s die nog in opbouw staan.

Ondernemers hebben in deze e-bestellers dus veel tijd en geld in geïnvesteerd. Ze hebben dat mede gedaan op basis van vertrouwen in de overheid. Ze krijgen nu de rekening gepresenteerd omdat diezelfde overheid niet op tijd klaar is met wetgeving. Dat is onbehoorlijke bestuur en volstrekt onacceptabel, zegt TLN, dat samen met andere betrokken brancheorganisaties de media en politiek benadert om het probleem onder de aandacht te brengen en tot een oplossing te komen. Minister Harbers heeft in antwoord op Kamervragen het probleem erkend en aangegeven op zo kort mogelijke termijn (dagen of een week volgens de minister) met een reactie te komen. D66 heeft ondanks de toezeggingen van de minister toch een motie ingediend. Daarin wordt de regering gevraagd de beide data te verlengen tot het moment dat er nieuwe wetgeving is. Het is nu aan het kabinet om tot een oplossing te komen.

TLN adviseert bedrijven die hun nieuwe ZE-bestelauto’s voor deelname aan de regeling niet voor 1 oktober kunnen registreren, hiermee te wachten totdat er meer duidelijkheid is.

Bron: TLN


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.