
Bestelauto’s van 2,5 ton en meer die worden ingezet voor internationaal goederenvervoer moeten aan strenge regels gaan voldoen. Deze Polensprinters, veelvuldig ingezet door Oost-Europese chauffeurs en een plaag voor Westerse transportbedrijven, worden afgeserveerd in het nieuwe Mobility Package dat het Europees Parlement woensdag goedkeurde.
De door Europa razende bestelauto’s, vaak nog overbeladen ook, hadden tot nu niets te maken met regels rond rij- en rusttijden of het registreren daarvan door middel van een tachograaf.

Dat verandert met het Mobility Package. Niet alleen moeten de ‘transportbestelauto’s’ verplicht een tachograaf krijgen en de chauffeurs zich houden aan de rij- en rusttijden, ondernemers die deze auto’s inzetten moeten ook beschikken over een transportvergunning. Dat betekent voor hen een sterke stijging van investerings- en administratieve kosten. Het maakt de concurrentiepositie van de Polensprinter een stuk zwakker en om die eerlijke concurrentie was het de Europese politiek te doen.
Toch kan het nog wel even duren eer de geldingsdrang van het Europees Parlement zichtbaar wordt. De vergunningseis gaat gelden vanaf juni 2022, de tachograafplicht en de rijtijden pas vanaf 1 juli 2026. Het gaat dan wel meteen om de smart tachograaf, waarmee manipuleren een stuk moeilijker dan wel onmogelijk wordt.
Misschien goed om op te merken: de nieuwe regels gaan natuurlijk niet alleen Oost-Europese bedrijven aan die met een bestelauto vanaf 2,5 ton internationaal goederenvervoer bedrijven. Transportbedrijven uit West-Europa die datzelfde doen moeten ook aan de nieuwe regels voldoen.