Nieuws
Foto: Torbjørn Eriksen

In het klimaatakkoord is afgesproken dat vanaf 2025 zo’n 30 Nederlandse steden een zero emissiezone invoeren voor stadslogistiek. Daarbij is ook afgesproken dat er ondersteuning komt voor ondernemers die in zo’n zone moeten zijn. Deze ondernemers kunnen vanaf komend voorjaar tot 5000 euro subsidie aanvragen voor de aanschaf of lease van een uitstootvrije bestelauto. Het is een volgende stap in het schoner maken van het Nederlandse wagenpark. De subsidieregeling gaat nu eerst in internetconsultatie.

Verantwoordelijk staatssecretaris Van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat): “Met dit steuntje in de rug bij de aanschaf van een schone bestela slaan we twee vliegen in een klap. Goed voor de schone lucht in onze steden, en het ondersteunt ondernemers de komende jaren bij de overstap naar een elektrische bestelbus. Zo’n bus is duurder in de aanschaf, maar goedkoper in het onderhoud en gebruik.”

Er zijn steeds meer verschillende elektrische bestelbussen op de markt, van kleine bestelbussen tot grotere voertuigen met veel laadruimte. Elektrische bussen zijn goedkoper in onderhoud en gebruik, maar duurder in de aanschaf. Daarom kunnen ondernemers tot en met 2025 subsidie krijgen bij de aanschaf of lease van een nieuwe elektrische bestelbus. Omdat de prijs van een bus afhangt van de omvang, is de subsidie 10 procent van de nieuwprijs, met een maximum van 5000 euro. In combinatie met de subsidie kunnen ondernemers fiscale instrumenten inzetten die een korting opleveren bij de aanschaf van een schone bus aantrekkelijk maken, zoals milieu-investeringsaftrek.

In de voorgestelde regeling staat een aantal voorwaarden. Aanvragers moeten aan een aantal voorwaarden voldoen. Zo moet de bestelauto een minimale actieradius van 100 kilometer hebben en komt er per bedrijf een maximum aan het aantal bestelbussen waarvoor subsidie mag worden aangevraagd. Bij doorverkoop binnen drie jaar moet verkregen subsidie deels terug worden betaald.

Zoals afgesproken in het klimaatakkoord loopt de regeling tot en met 2025. Er is in totaal 185 miljoen euro beschikbaar voor het stimuleren van schone bestelauto’s. Voor 2021 is er 22 miljoen beschikbaar subsidie, en op is op. De komende jaren loopt het subsidiebedrag terug omdat er steeds meer en goedkopere elektrische bestelbussen op de markt komen.

Het kabinet wil juist de kleine ondernemer tegemoet te komen bij de overstap op een uitstootvrije bestelauto. Van Veldhoven heeft daarom met MKB Nederland afgesproken dat eigenaren van bestelbussen uit de Euroklasse 4 een extra financieel steuntje in de rug kunnen krijgen in de aanloop naar de introductie van emissieloze stadscentra vanaf 2025. Veel kleinere ondernemers, zoals timmermannen en schilders, rijden minder kilometers en kunnen voor het vervoer van gereedschap prima uit de voeten met deze relatief oude bestelbussen. In de consultatie wordt onder andere gevraagd naar hoe dit extraatje vorm zou kunnen krijgen.

Veel gemeenten willen schonere lucht voor de gezondheid van de mensen die er wonen en werken. Het terugdringen van luchtvervuiling is ook goed voor het klimaat. In het klimaatakkoord is daarom afgesproken dat gemeenten vanaf 2025 zero emissie zones in mogen stellen: gebieden waar alleen bestelbussen en vrachtwagens zonder uitstoot rijden.

Het kabinet vindt het belangrijk dat er genoeg elektrische bestelbussen op de markt zijn en dat deze overgang geleidelijk gebeurt. Met voldoende tijd voor ondernemers om in te spelen op veranderingen. Eerder bood Van Veldhoven duidelijkheid met een ruime overgangsregeling voor ondernemers.

RAI Vereniging voorzitter Steven van Eijck is blij dat er voor ondernemers eindelijk meer duidelijkheid is, maar dringt aan op een snellere invoering.  Volgens Van Eijck is het essentieel dat het (goederen)vervoer in Nederland overgaat naar zero emissie. Een aanschafsubsidie moet hierbij ondersteunen. Vanaf 2025 voeren 30 steden een zero emissie zone in voor stadslogistiek. Voor ondernemers, inclusief de kleine, is het van belang dat de overgang naar elektrische rijden op een realistische manier gebeurt en voldoende tijd hebben om hun wagenpark te vergroenen en over te schakelen op zero emissie. Van Eijck dringt er nogmaals op aan dat de subsidieregeling voor bestelbussen sneller beschikbaar komt dan het beoogde voorjaar. “Wat mij betreft nog begin 2021 want er is al veel tijd verloren gegaan.”

Het kabinet zet meer stappen om de logistiek schoner te maken. Ook de overstap op een schone vrachtwagen wordt volgend jaar aantrekkelijker. Daarnaast werken overheden samen met de netbeheerders hard aan een landelijk dekkend en betrouwbaar netwerk van laadpalen. Want de bouwvakker die zijn bestelbus mee naar huis neemt moet die ’s nachts bij zijn huis op kunnen laden. Verspreid over Nederland starten begin 2021 meerdere proeven met publieke laadpleinen voor vrachtwagens en bestelbusjes.

1 reactie op “Maximaal 5000 euro subsidie voor elektrische bestelauto

  1. Han schreef:

    Hoe zit dit met aangepaste busjes van gehandicapten eigenlijk?.
    Die zijn technisch gezien namelijk ondernemer voor de belastingdienst, maar hebben vaak tot niet geld voor de aanschaf van een electrisch busje. En deze moeten dan nog worden aangepast ook. Daar staat uiteraard weer niemand bij stil, terwijl er toch best veel rondrijden die vaak nog in goede staat zijn. Ik ben benieuwd of er iemand hier het antwoord op heeft.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.