
Mercedes-Benz Vans slaat opnieuw een brug tussen verleden en toekomst. Ter gelegenheid van het 130-jarig bestaan van de bedrijfswagenafdeling presenteert het merk niet alleen de oudste nog rijdende bestelauto ter wereld, maar ook een kunstwerk dat de toekomst van de Sprinter verbeeldt: The Boulder. Dat ‘beeldhouwwerk’ biedt een interessante blik op de toekomstige bestelauto’s van Mercedes-Benz.
De geschiedenis van de bestelauto begint in 1896, toen Carl Benz de eerste gemotoriseerde transportwagen ontwierp. Het oudste nog rijdende exemplaar, een model uit 1899 dat onder licentie in Engeland werd gebouwd, is door Mercedes-Benz Classic minutieus gerestaureerd. De zogenoemde Ideal Van vormt een tastbare herinnering aan de oorsprong van het merk. De Ideal Van ziet er indrukwekkend uit en lijkt echt weggereden uit inmiddels 2 eeuwen geleden.
De Sprinter
Een eeuw later, in 1995, werd de Sprinter geïntroduceerd. De naam werd synoniem voor een complete voertuigcategorie. Inmiddels zijn er wereldwijd meer dan vijf miljoen Sprinters geproduceerd – van ambulances tot campers, van koelwagens tot VIP-shuttles.

The Boulder: een voorproefje van morgen
Terugkijken is leuk, maar in deze tijden van elektrificatie is de bestelauto van morgen misschien wel veel belangrijker. Tenslotte wordt mobiliteit echt opnieuw uitgevonden as we speak. Met The Boulder – een imposant, 6,5 meter lang kunstwerk dat uit één blok materiaal is gefreesd – biedt Mercedes-Benz een voorproefje van de volgende generatie Sprinter. We kunnen de sculptuur van dichtbij bekijken en al blijft er nog veel verborgen van de ‘nieuwe Sprinter’, er zijn al wel details te zien. De grille van de toekomstige Sprinter lijkt groter dan voorheen, en de motorkap lijkt wat korter. Aan de achterzijde van de sculptuur steekt de bovenkant van de ‘Sprinter’ eruit. Die suggereert hoekiger vormen van de carrosserie dan nu het geval is.
De volgende Sprinter-generatie markeert de start van een nieuw tijdperk. De volledig nieuwe Van Electric Architecture (VAN.EA) vormt vanaf 2026 de basis voor alle elektrische middelgrote en grote bedrijfswagens. Daarnaast komt er een Van Combustion Architecture (VAN.CA) voor moderne verbrandingsmodellen. Beide platformen bieden maximale flexibiliteit, van koeriersbus tot bouwvoertuig en van servicewagen tot camper. Dus we zeggen nu wel telkens ‘Sprinter’, maar we vermoeden dat op basis van de platformen ook een model als de Vito te toveren is. Dat zou passen bij wat Mercedes-Benz eerder over dit concept bekend heeft gemaakt.

Nieuwe architectuur, digitale ziel
Minstens zo belangrijk als het voertuig is de software, zoals bij alle ‘bestelauto’s van de toekomst’, ook die van andere merken. Alle toekomstige Mercedes-Benz bedrijfswagens draaien op het eigen MB.OS-besturingssysteem, dat vergelijkbaar is met de manier waarop een smartphone functioneert: voortdurend online, continu up-to-date via over-the-air-updates en open voor integratie van externe apps. Denk aan vlootbeheer, routeplanning of onderhoudsmonitoring – allemaal rechtstreeks in de boordcomputer.
















