
Mercedes-Benz is druk bezig om in de toekomst al haar bestelauto’s met een elektrische aandrijflijn op de markt te brengen. Voor de tweede generatie eSprinter heeft Mercedes-Benz het Electric Versatility Platform ontworpen, dat voor alle emissievrije versies van Mercedes-Benz grootste bestelauto de best mogelijke aandrijflijn en configuratie kan garanderen.
Mercedes-Benz heeft in dit Electric Versatility Platform 350 miljoen euro geïnvesteerd en gaat het ook gebruiken voor de eSprinter in de Noord-Amerikaanse markten.
Tot nu toe was de eSprinter enkel verkrijgbaar als gesloten bestelauto, maar de nieuwe opzet biedt talloze configuratiemogelijkheden, gelijk aan die van de Sprinter met verbrandingsmotoren. Daarbij is voor elke toepassing bijvoorbeeld het meest wenselijke laadvermogen te kiezen.

Het platform bestaat uit drie modules: een frontmodule, een accumodule onder de vloer van de eSprinter en achtermodule bestaande uit een elektrische achteras.
In de frontmodule zitten alle hogevoltage componenten voor de aandrijving, zoals de oplaadunit en de AC/DC converter. Deze module zit standaard in alle eSprinters, onafhankelijk van de wielbasis, de grootte van de batterij en de carrosserie.
De accumodule is weggewerkt onder de vloer van het voertuig. Er komen drie verschillende batterijcapaciteiten, waarvan de inhoud en de actieradius nog niet bekend worden gemaakt. Samen met de twee beschikbare wielbases geeft dat voldoende ruimte tot keus.
De derde pijler van de modulaire opbouw is de elektrisch aangedreven achteras. De compacte en krachtige elektromotor is geïntegreerd in de achterste module en is zo ontworpen dat alle modelvarianten – van gesloten bestelauto’s tot chassis-cabinevarianten met laadbakken – naadloos kunnen worden geïmplementeerd met behulp van één enkel platform.
“De volgende generatie eSprinter kan in veel meer carrosserievarianten worden geleverd. Zo kunnen we ook in de toekomst aan de eisen van onze klanten uit verschillende branches voldoen en tegelijkertijd de voordelen van lokaal emissievrij elektrisch rijden bieden”, aldus Marcus Breitschwerdt, hoofd Mercedes-Benz Vans. “Met de Sprinter demonstreren we al een kwart eeuw onze competentie op het gebied van transport. Op het gebied van elektromobiliteit hebben we de afgelopen jaren veel innovaties ontwikkeld. Met de implementatie van onze versnelde elektrificatiestrategie combineren we het beste van twee werelden, waarbij innovatie en expertise hand in hand gaan!”
Mercedes-Benz kan nog niet zeggen wanneer de tweede generatie eSprinter op de markt komt. Even wachten dus nog op de verbreding van de mogelijkheden…
Heel belangrijke vraag in deze is, wanneer komt met name de variant als chassis cabine op de markt?
Dank je wel voor je vraag, Ard. Even nagevraagd bij Mercedes-Benz: in de toekomst, maar een termijn is nog niet te noemen… Geduld dus…