
Dinsdag is in de Tweede Kamer de motie aangenomen voor het verlengen van de vrijstelling voor het C-rijbewijs voor ondernemers met een elektrische bedrijfswagen tussen de 3.500 en 4.250 GVW. Deze vrijstelling liep op 1 oktober af en bracht voor de ondernemers veel onzekerheid met zich mee. De vrijstelling is verlengd totdat er definitieve wetgeving komt in de Europese Rijbewijs richtlijn.

Daarmee komt hopelijk een einde aan het probleem dat veel ondernemers hebben: ze mogen sinds 1 oktober niet meer op hun elektrische bestelauto van 4,25 ton rijden.
De motie is dan weliswaar aangenomen, dat wil nog niet zeggen dat minister Harbers er ook mee aan de slag gaat. Motie-indiener Lisa van Ginneken (D66) heeft de minister gevraagd binnen een week aan te geven hoe hij deze motie gaat uitvoeren.
Lector citylogistiek Walther Ploos van Amstel geeft op zijn website aan dat de branche er met een motie alleen niet is. “Hiermee is overigens niet al het ‘gedoe’ voorbij. De zwaardere bestelauto’s vallen in de cat. N2. Oftewel vrachtauto. Hierdoor mogen zij niet doorrijden bij vrachtautoverboden (C7 verkeersbord) die in veel binnensteden staan. Ook is er dan onder meer een tachograafplicht.”