
De Arval Mobility Observatory Barometer 2019 laat zien dat bijna de helft van de Nederlandse organisaties (44 procent) een elektrisch, hybride of plug-in hybride voertuig in hun wagenpark hebben geïntegreerd. Hiermee loopt Nederland voorop in de 13 onderzochte Europese landen uit de Barometer 2019. Wagenparkbeheerders verwachten dat dit percentage binnen 3 jaar zal stijgen van 44 procent naar 58 procent (een stijging van 14 punten). Het gaat dan met name om personenauto’s, maar ook over bedrijfsautobeheer in Nederland valt interessants te melden.
Dit en meer blijkt uit de jaarlijkse Barometer, het rapport van het grootschalig Europees Arval Mobility Observatory onderzoek naar trends op het gebied van zakelijke mobiliteit. Arjos Bot, Head of Arval Mobility Observatory Nederland: “Wij zijn trendzetter op het gebied van duurzame mobiliteit. Mede als gevolg van financiële prikkels kiezen organisaties steeds vaker voor de inzet van minder vervuilende auto’s.”
In totaal is het aandeel van organisaties die een voertuig op alternatieve energie in hun wagenpark hebben geïntegreerd twee keer zo hoog in Nederland (44 procent) als in alle andere onderzochte Europese landen (21 procent). In Nederland stijgt deze score zelfs tot 77 procent voor organisaties met meer dan 500 werknemers. Arjos Bot: “De energietransitie is in Nederland in volle gang. Ik verwacht in de komende jaren meer aandacht voor de complete mix aan uitstoot. Dit betekent naast CO2 meer inzicht en sturing op de uitstoot van NOx (stikstofoxide), SOx (zwaveloxide) en fijnstof.”

Veel Nederlandse organisaties ondervinden gevolgen van de invoering van de nieuwe WLTP-test: 59 procent geeft aan dat de invoering van de nieuwe WLTP-test impact heeft of de komende 3 jaar gaat hebben op het autobeleid, 12 punten meer dan in Europa en 13 punten meer dan begin 2018. Maar liefst 89 procent van de grootste organisaties geeft aan geraakt te zijn of binnen 3 jaar te worden door de invoering van deze testmethode. Dit is 30 punten meer dan het nationale gemiddelde.
Met meer auto’s op alternatieve energie, is de daling van het diesel-aandeel een feit. Op de vraag wat zij zouden doen als de autofabrikanten dieselvoertuigen zouden produceren met een gelijkwaardige uitstoot van NOx en fijnstof als benzinevoertuigen, zeggen de respondenten dat zij het aandeel van dieselvoertuigen zouden blijven verminderen of zelfs helemaal niet meer zouden kiezen (48 procent tegenover slechts 5 procent die aangeeft dat het aandeel diesel in deze situatie zouden verhogen). Arjos Bot: “Total Cost of Ownership blijft een sleutelrol spelen in het beleid van werkgevers. Ontwikkelingen zoals dalende accuprijzen, invoering van kilometerheffingen en extra heffingen op CO2-uitstoot maken dat de toekomst boeiend blijft.”

De Barometer bevat ook interessante informatie over de Nederlandse bedrijfsautovloot. Zo heeft 47 procent van de ondervraagden 1 tot 9 bestelauto’s, 13 procent heeft er 10 tot 99, 3 procent heeft er tussen 100 en 499 en 1 procent heeft 500 of meer bestelauto’s. 36 procent van de ondervraagde bedrijven heeft helemaal geen bestelauto’s in de vloot. Nederlandse vlooteigenaren houden hun bestelauto gemiddeld 5,9 jaar in de vloot, minder lang dan het Europese gemiddelde van 7,1 procent.

De Barometer gaat ook in op het gebruik van telematica. Gemiddeld 30 procent van de vlooteigenaren gebruikt telematica in Nederland, meer dan de 23 procent die gemiddeld is in Europa. 42 procent van de Nederlandse bestelauto-eigenaren gebruikt telematica om voertuigen te lokaliseren, 35 procent om het rijgedrag van bestuurders te monitoren en verbeteren en 23 procent om vlootkosten te verminderen. Minder hoog op de belangenlijst staan rittenoptimalisatie, verbeteren van de veiligheid voor chauffeurs en chauffeurs als aanjagers van verandering gebruiken.
Nuttig rapport dat vol staat met interessante cijfers. En Nederland loopt niet overal in voorop. Opvallend is bijvoorbeeld dat in Turkije 53% van de bedrijven gebruik maakt van Telematics, bijna twee keer zoveel als in Nederland. En Europees gezien gebruikt 31% van de bedrijven wel rittenoptimalisatie, terwijl dat in Nederland slechts 17% is.