
NewMotion, Europees marktleider op het gebied van slimme oplossingen voor elektrisch laden, heeft een intentieverklaring getekend met de gemeente Amsterdam en diverse andere publieke en private partijen. Doelstelling is het gezamenlijk opschalen van zogeheten Vehicle-to-Anything (V2X) technologie via verschillende projecten in de regio Amsterdam.
Met V2X technologie kunnen auto’s naast opladen tevens stroom terugleveren aan het energienetwerk. De intentieverklaring werd getekend door de Amsterdamse locoburgemeester Sharon Dijksma en NewMotion CEO Sytse Zuidema tijdens EVS32, Europa’s belangrijkste e-mobiliteit event. Daarnaast tekenden de gemeente Weesp, Alliander, ElaadNL, Engie, Hitachi, HvA, Johan Cruyff ArenA, Mitsubishi Motors en Nissan.
V2X is de volgende stap in Vehicle-to-Grid (V2G)-technologie. Elektrische voertuigen die gebruik maken van V2G kunnen niet alleen energie opslaan, maar die op een later tijdstip ook weer aan het elektriciteitsnet terugleveren. Daarmee bieden elektrische voertuigen een oplossing voor het fluctuerende aanbod van zonne- en windenergie door pieken in vraag en aanbod af te vlakken. Met V2X kan elektriciteit niet alleen worden teruggeleverd aan het publieke elektriciteitsnet, maar ook aan particuliere elektriciteitsnetten zoals die er zijn in kantoorgebouwen of woningen. Daarnaast fungeren de batterijen van elektrische auto’s als energieopslag, wat het gebruik van hernieuwbare energie bevordert.

NewMotion is een voorloper op het gebied van V2G en V2X-technologie. In 2017 ging de onderneming al een partnership aan met Mitsubishi, TenneT en Enel in een eerste V2G pilotproject. In 2018 werd een volgende V2G-pilot gelanceerd, geïnitieerd door de gemeente Amsterdam en haar partners Alliander, Enervalis en het innovatieplatform Amsterdam Smart City. Deze pilot was onderdeel van het City Zen programma, dat tot doel heeft om steden meer energie-efficiënt te maken.
In oktober 2018 bundelden NewMotion, eNovates en PRE Power Developers de krachten en ontwikkelden een nieuw V2X-laadpunt. Dit ontwerp combineert cloud-based beheer met een geïntegreerd ontwerp en is compact, lichtgewicht en eenvoudig te installeren. Het is de enige gecertificeerde, gemakkelijk inzetbare en betaalbare lader in Europa voor specifiek gebruik zoals Frequency Containment Reserve en optimaal laden met zonne-energie.
“NewMotion is trots Amsterdam te ondersteunen in haar streven om alle benzine- en dieselauto’s uit de stad te bannen in 2030. De stad vervult echt een voortrekkersrol bij de overgang naar e-mobiliteit en een schonere toekomst en is een voorbeeld voor gemeenschappen wereldwijd. V2X-technologie gaat een belangrijke rol spelen in deze transitie. Het stelt ons in staat om op een intelligente manier schone, hernieuwbare energie van de zon en de wind op te slaan en te gebruiken wanneer we dat het meest nodig hebben. Dit kan zonder grote investeringen in het elektriciteitsnet, want met onze V2X-oplader worden elektrische auto’s gebruikt om pieken in energievoorziening en energievraag op te vangen”, zegt Sytse Zuidema, CEO van NewMotion.
NewMotion en de stad Amsterdam zijn pioniers op het gebied van e-mobiliteit en V2X-technologie. Amsterdam is een voorloper in duurzame mobiliteit in bredere zin en meer specifiek op het gebied van elektrische voertuigen en laadinfrastructuur. In 2018 waren er 3.000 openbare laadpunten in de stad en 3.000 in de regio waar meer dan 40.000 bestuurders van elektrische voertuigen gebruik van maakten. In 2030 wil Amsterdam alle benzine- en dieselvoertuigen uit de stad bannen en een volledige overstap naar e-mobiliteit maken. Het V2X-project ondersteunt die transitie.” Locoburgemeester Dijksma van Amsterdam: “Voor Amsterdam en de regio is dit de volgende stap in de transitie naar een volledig duurzaam vervoerssysteem. Amsterdam is al toonaangevend op het gebied van elektrisch rijden en laadinfrastructuur, maar om de regio toekomstbestendig te maken en de verdere groei van e-mobiliteit te ondersteunen, moet er nog veel gebeuren.”