Nieuws

De volgende generatie Ford Transit Custom komt in 2023 ook als volledig elektrisch model op de markt, naast versies met diesel-, mild-hybrid en plug-in hybrid aandrijflijnen. Het model komt ook op de markt als Volkswagen. Zowel de Ford als de Volkswagen worden gebouwd bij Ford Otosan in het Turkse Kocaeli.

“De nieuwe generatie van de Transit Custom zal – inclusief de volledig elektrisch aangedreven versies – Fords leidende positie op de bedrijfswagenmarkt in Europa verder versterken”, zegt Stuart Rowley, president van Ford of Europe. “De Transit Custom is de troef in ons bedrijfswagengamma en speelt de hoofdrol in ons streven om verder te groeien in de bedrijfswagenmarkt. We ontwikkelen ons tot een duurzaam, winstgevend onderdeel van Ford in Europa, met een veelbelovende geëlektrificeerde toekomst.”

Ford maakte in februari bekend dat alle bedrijfswagens van het merk tegen 2024 emissievrij kunnen rijden dankzij volledig elektrische of plug-in hybride aandrijving. Naar verwachting nemen de elektrische en plug-in hybride varianten tegen 2030 twee derde van de verkochte Ford bedrijfswagens voor hun rekening.

In de tussentijd begrijpt Ford echter dat niet alle bedrijfswagenklanten in één keer de overstap van conventionele verbrandingsmotoren naar volledig elektrische voertuigen zullen maken. Dit is de reden waarom de verschillende aandrijflijntechnologieën, van milde hybrides tot plug-in hybrides, een belangrijk deel zullen blijven uitmaken van de volgende generatie Transit Custom-modellen.

Ford Otosan fabriek, Kocaeli

De voortdurende groei van Fords sterke bedrijfswagengamma is essentieel voor de winstgevendheid in Europa. Die wordt ondersteund door nieuwe producten en diensten, evenals het uitgebreide netwerk van partners die de vakkundige op- en ombouw van de bedrijfswagens verzorgen. Fords strategische alliantie met Volkswagen en de joint venture Ford Otosan drukt de kosten van de ontwikkeling en van de inkoop van componenten.

“Vandaag starten we met een nieuwe strategische investering die de toekomst van de auto-industrie zal helpen vormgeven. We transformeren onze Kocaeli-fabrieken tot de eerste en enige geïntegreerde productiefaciliteit van Turkije voor de assemblage van elektrische voertuigen en batterijen. Ik wil Ford Motor Company bedanken voor het vertrouwen in Turkije en Ford Otosan, waardoor de investering mogelijk is gemaakt”, aldus Ali Koç, voorzitter van Ford Otosan en vice-voorzitter van de raad van bestuur van Koç Holding.

In 2020 was Ford voor het zesde jaar op rij de nummer 1 op de Europese bedrijfswagenmarkt. Het ziet ernaar uit dat Ford ook in 2021 zijn leidende positie in dit deel van de markt behoudt.

Om verdere groei van de bedrijfswagentak mogelijk te maken, heeft Ford een ecosysteem opgebouwd rond verbonden diensten die zijn ontwikkeld in samenwerking met klanten. De diensten zijn bedoeld om de ervaring van klanten te verbeteren en hun bedrijven te laten floreren. Diensten omvatten onder andere FordPass Pro voor wagenparken tot vijf auto’s, om tijdens gebruik optimaal online te zijn en productiviteit te maximaliseren en Ford Fleet Management – vorig jaar geïntroduceerd door Ford en ALD – om met specifieke, op maat gemaakte diensten de productiviteit van klanten te optimaliseren en voertuigen op de weg te houden.

De bekendmaking van vandaag is ook positief nieuws voor andere Ford-fabrieken in Europa en voor de toeleveranciers die Ford Otosan voorzien van componenten voor de volgende generatie Transit Custom. Zo levert de Ford fabriek in Dagenham (VK) geavanceerde dieselmotoren en de fabriek in Keulen transmissies, terwijl ook meer dan honderd Turkse toeleveranciers componenten aanleveren.

“De groei van de afzet van bedrijfswagens en partnerschappen zoals het partnerschap met  Ford Otosan zijn essentiële factoren voor het succes van Ford in Europa. We zetten in op een EBIT-marge van zes procent als onderdeel van ons plan om Ford wereldwijd winstgevend te maken”, aldus Rowley.

De relatie van Koç Holding en Ford gaat terug tot 1928. Tegenwoordig is Ford Otosan de grootste speler in de Turkse auto-industrie en een van de langstlopende en succesvolste joint ventures in de wereldwijde auto-industrie.

De fabriek van Ford Otosan in de Turkse provincie Kocaeli is sinds 2001 in gebruik. Sinds 2004 is dit Fords belangrijkste productiefaciliteit wereldwijd voor de achtereenvolgende generaties van de Ford Transit Custom en de Transit 2-tonner. De Ford Courier wordt geproduceerd in een andere fabriek van Ford Otosan, in Yeniköy, in dezelfde provincie. In totaal is zo’n 85 procent van de verkochte exemplaren van de Transit-familie geproduceerd door Ford Otosan in Turkije.

Ford Otosan maakte afgelopen december bekend dat het meer dan 2 miljard euro investeert om de productiecapaciteit voor voertuigen en accupakketten in Kocaeli te verhogen. Naar verwachting levert dat nieuwe werkgelegenheid op voor ongeveer drieduizend mensen.

Het is nog niet duidelijk welke aandrijflijnen de Volkswagen-variant van de Ford Transit Custom zal krijgen. Een elektrische Transporter is er tot nu toe niet, en VW heeft gezegd dat de eerste volledig elektrische VW in dit segment de ID.Buzz Cargo zal zijn.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.