Nieuws

Nieuwe Peugeot Partner Electric komt eraan!

De nieuwe versie van de Peugeot Partner Electric is aanstaande. De auto komt nog dit jaar op de markt. De personenautoversie, de Partner Tepee Electric, wordt op de Geneva Motorshow 2017 gepresenteerd en zal in september op de markt worden gebracht.

Allereerst maar de vraag beantwoorden die iedereen stelt: 170 km is de actieradius van de nieuwe Partner Tepee Electric. De elektrische synchroonmotor met permanente magneten van 49 kW (67 pk) / 200 Nm is onder de motorkap geplaatst. De twee lithium-ion accupakketten met groot energievolume van 22,5 kWh vinden we aan weerszijden van de achtertrein. Door deze plaatsing komt het zwaartepunt lager te liggen en dat komt ten goede aan het rijgedrag en de wendbaarheid van de nieuwe Partner Tepee Electric.

De elektrische motor met onmiddellijk beschikbaar maximum koppel, wordt gekoppeld aan een permanent aangedreven vaste overbrenging. Dit biedt een schokvrij, lineair acceleratievermogen vanaf het starten. Er wordt niet geschakeld, dus je geniet van het comfort dat een automaat zou bieden. Er zijn twee oplaadmogelijkheden voor de accu’s: standaard laden via een klassieke huisaansluiting (van 8 A of 10 A afhankelijk van het land) of een Green’up beveiligde stekker (van 14 A). Volledig opladen (lege accu) duurt dus 8,5, 12 of 15 uur afhankelijk van de stroomsterkte van de aansluiting of snelladen met een CHAdeMO -stekker (95 A) laadt in 30 min 80 procent van de accucapaciteit.

Het contact voor normaal laden zit in het rechter zijpaneel voor van de auto, en het snellaadcontactpunt zit op de plaats van de klassieke tankklep op het linker achterpaneel.

Het onderhoud van de nieuwe Partner Tepee Electric is volgens Peugeot zo’n 30 procent lager dan bij een auto met verbrandingsmotor. Op de accu van de elektrische auto wordt 8 jaar of 100.000 km garantie gegeven en op de elektrische aandrijflijn wordt 5 jaar of 50.000 km gegeven (eerst bereikte termijn geldt). Bij het onderhoud om de 2 jaar of 40.000 km, na het eerste jaar, hoeft geen olie of koelvloeistof of aandrijfriem te worden vervangen. Het ontbreken van een versnellingsbak of koppelingspedaal betekent ook dat er minder onderdelen gecontroleerd moeten worden. Door de dubbele energieopvang bij het vertragen en remmen worden de remmen minder vaak gebruikt waardoor ze dus minder snel slijten. Bovendien zijn de energiekosten per kilometer volgens Peugeot voor het opladen zo’n 4 keer lager dan de brandstof voor een auto met verbrandingsmotor .

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.