
Renault heeft haar eerste elektrische bestelauto klaar. De Kangoo Express Z.E. komt voorjaar 2011 op de markt, maar nu al zijn proefritten aan te vragen.
De elektrische versie van de Kangoo Express, de Kangoo Express Z.E, loopt vanaf het eerste kwartaal van 2011 van de band in de fabriek in Maubeuge. Renault produceert de auto op dezelfde lijn als de varianten met verbrandingsmotor. Naast de aanwezige knowhow profiteert het model van het netwerk leveranciers en het logistieke apparaat van de huidige Kangoo Express. Met een lengte van 4,21 meter beschikt de Kangoo Express Z.E. over een laadruimte van 3 tot 3,5 m3. Doordat de accu’s in het midden onder de vloer zijn geplaatst, is de volledige laadruimte van de auto behouden gebleven. De Kangoo Express Z.E. heeft grotendeels dezelfde vormgeving als de versie met verbrandingsmotor. Het klepje met het elektrische aansluitpunt vlakbij de rechter koplamp is voorzien van een Z.E. logo waardoor de auto herkenbaar is als elektrisch. Banden met een geringe rolweerstand zorgen voor een lager energieverbruik. Op het instrumentenpaneel zit een meter die de bestuurder informeert over het laadniveau van de accu en de resterende actieradius van de auto:
– bij de snelheidsmeter zit een meter die aangeeft wanneer de accu moet worden opgeladen
– een econometer met kleuren geeft aan hoeveel stroom de bestuurder verbruikt: lichtblauw voor ‘normaal’ verbruik van de auto, donkerblauw voor het optimaal functioneren en rood voor overmatig verbruik wat de actieradius beïnvloedt.
– de boordcomputer is aangepast aan de elektrische auto. De resterende actieradius is hierop te lezen, net als de resterende kWh en het gemiddelde en huidige verbruik.
De Renault Kangoo Express Z.E. is een honderd procent elektrische auto. De elektromotor in de Kangoo Express Z.E. heeft een vermogen van 44 kW en een energierendement van liefst negentig procent. Dat is aanzienlijk hoger dan de 25 procent van de thermische motoren die bijzonder veel energie verliezen. Dat betekent dat bij een verbruik van 10 KWh, maar liefst 9 KWh gebruikt kan worden voor het voortstuwen van een elektrische auto (tegenover 2,5 KWh met een verbrandingsmotor).
Het maximale toerental bereikt liefst 10.500 t/min. Een elektromotor levert onmiddellijk een constant maximum koppel van 226 Nm. Ook bij lage toerentallen heeft deze auto een flink acceleratievermogen. De elektromotor is bovendien bijzonder stil. De motor wordt gevoed door een accu met een energetisch vermogen van 22 kW/h die onder de vloer in de bagageruimte is geplaatst waardoor het volume van deze ruimte niet is verkleind.
Zodra de bestuurder gas geeft, voorziet de lithium-ion accu de elektromotor van stroom. De motor zet de elektrische energie om in mechanische energie, die wordt overgedragen naar de aangedreven wielen. De accu laadt zichzelf weer op bij het afremmen. Als de bestuurder het gaspedaal loslaat, wordt de kinetische energie die naar de motor stroomt omgezet in elektrische stroom die de accu weer oplaadt.
De Renault Kangoo Express Z.E. is op te laden via een aansluitpunt achter een luikje aan de voorzijde. De accu is in zes tot acht uur op te laden met een 10A of 16A 220V huisaansluiting. Dat is een prima oplaadmethode als de auto ‘s nachts of tijdens het werk stilstaat.
De Renault Kangoo Express Z.E. komt in de eerste helft van 2011 op de markt in een versie met een actieradius van 160 km. Een proefrit kan worden aangevraagd op www.renault-ze.nl